Hier kun je lezen over een interessante nieuwe methode om impliciete bias te bestrijden. Deze methode heet sidelining bias wat vertaald kan worden als het buitenspel zetten van bias.
Impliciete bias
Als mensen hebben we allemaal bepaalde cognitieve biases (lees meer). Biases zijn vervormde manieren waarop we de werkelijkheid waarnemen tot oordelen komen. Eén soort vooroordeel heeft betrekking op mensen met een andere etnische achtergrond of sociale groep dan die van jezelf. Dit soort biases zijn vaak tot stand gekomen zijn op een manier die niet het gevolg is van bewust nadenken maar door blootgesteld te zijn aan biases in de samenleving. We noemen ze daarom impliciete biases.
Sidelining bias
Vaak wordt geprobeerd om impliciete bias te bestrijden door de bias zichtbaar en bespreekbaar te maken en door individuen te trainen om minder vooringenomen naar de groep waarover het vooroordeel gaat te gaan kijken.
Een nieuwe manier om impliciete bias te bestrijden, beschreven door Jason Okonofua, werkt geheel anders (zie hier). De techniek die hierbij gebruikt wordt is ‘sidelining bias‘ oftewel bias buiten spel zetten. De techniek gaat uit van het gegeven dat we als mensen complex zijn en meerdere identiteiten of zelven hebben. In verschillende contexten kunnen heel verschillen waarnemen, oordelen en handelen. We zijn meer dan onze vooroordelen. We hebben bijvoorbeeld over het algemeen ook empathie, goede bedoelingen, het vermogen om te leren, etc.
Taken gericht op groeimindset en perspectief krijgen
Door de individuen bepaalde taken te geven taken/oefeningen te laten uitvoeren waarin twee principes centraal staan. Het eerste principe is een groeimindset, dat wil zeggen, de overtuiging dat mensen zich kunnen ontwikkelen. Het tweede principe is het je verdiepen in het perspectief van mensen uit de groep waarover je een impliciete bias hebt.
Goede resultaten
Deze sidelining bias methode laat goede resultaten zien. Een voorbeeld kun je lezen in dit artikel over een empatische mindsetinterventie waarin leraren leerlingen uit ethnische minderheidsgroepen veel minder vaak de klas uit gingen sturen nadat ze de sidelining bias oefeningen hadden gedaan.
Discussie
Traditionele pogingen om impliciete bias te bestrijden zou je defectgericht kunnen noemen. Ze confronteren de mensen met hun impliciete bias (het defect) en proberen dit weg te nemen of repareren. Ik kan mij voorstellen dat dit individuen defensief maakt (lees meer). Ze kunnen zich aangevallen voelen door de suggestie dan ze racistisch of vooringenomen zijn.
De sidelining bias aanpak is meer gericht op de gewenste situatie. De oefening roepen iets anders in de persoon op: het vermogen om je in te leven in de omstandigheden van andere mensen, de overtuiging dat mensen zich kunnen ontwikkelen, de behoefte om mensen te helpen, etc. Daardoor kan ik me voorstellen dat deze aanpak mensen gemakkelijker in een constructieve houding krijgt. Ze worden op een positievere manier aangesproken waardoor het ook gemakkelijker is om positief gedrag te laten zien.
0 reacties