We worden dagelijks geconfronteerd met een enorm aanbod aan informatie. Helaas valt het vaak niet mee om die informatie allemaal goed te beoordelen? Welke informatie is goede informatie en welke informatie is misinformatie? In hoeverre bevat de informatie die je krijgt voorgeschoteld waarheden of onwaarheden/schijnwaarheden? Eén reden waarom het niet gemakkelijk is om informatie te beoordelen is dat we maar een beperkte hoeveel tijd hebben en toegang tot bronnen om de juistheid van informatie te controleren. Daarbij komt dat we door onze psychologische make-up vaak niet geneigd zijn om kritisch te controleren wat ons voorgeschoteld wordt. Daar nog bovenop komt dat er vaak hardnekkige obstakels zijn tegen het veranderen van foutieve denkbeelden. Toch is het belangrijk om te weten hoe misinformatie bestreden kan worden omdat het schadelijk kan zijn. Nieuw onderzoek van Chan et al. (2017) kan wellicht helpen.
Gedetailleerd debunken van misinformatie
De onderzoekers voerden een meta-analyse uit op 20 experimenten uit 8 onderzoeksrapporten (N=6878; 52 onafhankelijke steekproeven). Deze meta-analyse was erop gericht om erachter te komen welke strategieën voor het debunken van misinformatie werken. Het onderzoek liet zien dat beknopt uitleggen dat en waarom misinformatie onjuist is tamelijk ineffectief is. Hoe gedetailleerder de debunking-boodschap is, hoe sterker het effect. Maar zelfs gedetailleerd debunken is niet genoeg om misinformatie uit te roeien. Want zelfs na gedetailleerd debunken blijft misinformatie voorleven.
Betrek het publiek bij het debunken van misinformatie
Het bestrijden van misinformatie is dus niet alleen een kwestie van goed uitleggen. De sleutel tot een effectieve bestrijding van misinformatie ligt in het betrekken van het publiek. Wat werkt is om het publiek (de ontvangers van de misinformatie) zelf redenen te laten bedenken waarom de misinformatie niet juist was.
Drie aanbevelingen
De auteurs doen drie aanbevelingen:
- Belicht en herhaal niet voortdurend de argumenten die de misinformatie ondersteunen.
- Betrek het publiek in het kritisch analyseren van de misinformatie en het genereren van tegenargumenten
- Verschaf het publiek nieuw bewijs waaruit de onjuistheid van de misinformatie blijkt
Ik heb een aangepaste google-search gemaakt om enkel te zoeken op skeptische en kritische websites die de feiten onderzoeken. Het helpt een hele hoop om snel debunking info te vinden. (oa. Factcheck Snopes en deze website zitten in de zoekrobot).
Op de pagina kan je ook zien in welke websites er gezocht wordt:
http://www.kritischdenken.info/search_gcse/
Bedankt, Jozef. Hij filtert niet skeptisch op advertenties. Heb je dat gezien?
Ja, In de oude versie had ik er expliciet bijgeschreven dat er bovenaan advertenties op komen die niet skeptisch zijn, maar bij het omzetten van mijn website naar WordPress, heb ik het eruit gelaten. Ik zal die boodschap er opnieuw in zetten. (google moet ook geld verdienen en dan is het misschien wel goed dat ze dat geld verdienen op de kap van die websites).