Theory of planned behavior
(TPB) Deze theorie werd geformuleerd door Icek Ajzen (1985) als een afgeleide van de theory of reasoned action (TRA). De theorie richtte zich op de vraag hoe intenties tot gedrag tot stand komen. Drie factoren werden als belangrijke determinanten van gedragsintenties beschouwd attitudes, subjectieve normen en beleefde controle over het gedrag.
Klik hier of hier om meer te lezen over Theory of planned behavior.
► Verwante begrippen: Theory of reasoned goal pursuit, Goal systems theory, Subjectieve norm, Beleefde controle, Houding
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Wetenschap van wijsheid, Vicieuze Cirkel van Mindset en Psychologische Stress, Schaalwandelen, Bandwagon effect, Tevredenheid over het leven
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Open link ► Dit artikel van Oviedo et al. (2025) laat zien dat mensen vaak onderschatten hoe positief anderen hen…
Bedankt John
Dank je wel Coert. Ik heb het even snel gescand en het is een goed gestructureerd en inhoudelijk overzicht. Het…
Bedankt John! Misschien ook interessant: in 1995 schreef ik dit artikel over ZSTs: https://progressiegerichtwerken.nl/zelfsturende-teams-wat-waartoe-en-hoe/
Indien ge¨interesseerd in zelfsturende teams kijk dan op de site van 'Corporate Rebels' uit Amsterdam. Zij hebben zich globaal al…
ja; dankjewel voor dit perspectief; voor mij (weer) helder
Open link ► Dit artikel van Zhang en He (2025) laat zien dat de relatie tussen de groeimindset van studenten…
Hallo Roel, Ik denk dat 360-gradenfeedback onder bepaalde voorwaarden nuttig kan zijn. Maar ik heb regelmatig kritische geluiden gehoord van…
Hi Coert, dank voor dit waardevolle artikel. Hoe kijk je naar 360 gr feedback als middel om tot reflectie te…
Ik waardeer het zeer hoe je ook deze recensie verwoord en zelf van commentaar voorziet. Inspirerend!
In mijn bespreking van Pinker’s boek Enlightenment Now schreef ik dat ik de maatschappelijke problemen in de VS als ernstiger…
Open link ► Dit artikel van Fong et al. (2024) laat zien dat het gevoel van verbondenheid met de onderwijsinstelling…