Procesgerichte feedback
Een vorm van terugkoppeling die de nadruk legt op de strategieën, inspanning en keuzes die iemand maakt tijdens het leerproces, in plaats van op een vaststaand eindresultaat of aangeboren capaciteiten. Deze feedback helpt bij het versterken van motivatie en zelfregulatie, omdat het leerlingen inzicht geeft in hoe zij hun aanpak kunnen verbeteren en welke gedragingen bijdragen aan succes.
Klik hier om meer te lezen over Procesgerichte feedback.
► Verwante begrippen: Formatieve toetsing, Fouten normaliseren, Groeimindset modelleren, Mindsetondersteunend klasseklimaat
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Perspectieven integreren, Giftige vragen, Mindset over vooroordelen, Imposter syndrome, Deskundigheid
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Open link ► Dit artikel van Kjærvik en Bushman (2024) laat zien dat activiteiten die lichamelijke opwinding verminderen effectief zijn…
Af en toe hoor ik mensen zeggen dat het krijgen van een label, zoals ADHD, oplucht: 'Aha, dat is er…
Open link ► De Verenigde Staten wordt per februari 2025 door het Polity Project, een organisatie die wereldwijd regeringen beoordeelt…
Open link ► Dit artikel van Domić et al. (2024) beschrijft een studie waarbij onderzocht werd of een veganistisch dieet…
Open link ► Dit artikel van Bostwick et al. (2025) laat zien dat motivatie gericht op groei bij leerlingen bestaat…
Open link ► Dit artikel van Kern et al. (2025) laat zien dat mensen eerder geneigd zijn om vrijwillig informatie…
Open link ► Dit artikel van Moin et al. (2025) laat zien dat een experimentele training in diep luisteren (een…
Open link ► In dit bericht reflecteer ik op het lied "Non Nobis Solum Sed Toti Mundo Nati" van Paul…
Gisteren, tijdens sessie 2 van de Basistraining Progressiegerichte Gesprekken voor leidinggevenden bij de gemeente Eindhoven vertelde een deelnemer dat hij…
Gisteren verzorgden Gwenda Schlundt Bodien en ik een sessie in de Basistraining Progressiegerichte Gesprekken voor leidinggevenden bij de gemeente Eindhoven.…
Open link ► Dit artikel van Zhao et al. (2025) laat zien dat de overtuiging van studenten over de veranderbaarheid…
Open link ► Dit artikel van Tao et al. (2025) laat zien dat een hogere groeimindset (het geloof dat intelligentie…