Formatieve toetsing
Een toetsingsvorm die bedoeld is om het leerproces te ondersteunen door tussentijdse feedback te geven op de voortgang en ontwikkeling van een leerling. In plaats van een definitief oordeel te vellen, biedt deze methode inzicht in sterke en zwakke punten, stimuleert het reflectie en helpt het leerlingen en leraren om leerstrategieën aan te passen. Dit draagt bij aan een groeimindset, omdat het de nadruk legt op leerprogressie in plaats van op eindresultaten.
Klik hier om meer te lezen over Formatieve toetsing.
► Verwante begrippen: Procesgerichte feedback, Fouten normaliseren, Groeimindset modelleren, Mindsetondersteunend klasseklimaat
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Controlerende stijl, Tredmolenpessimisme, Wetenschap, Groeimindsetinterventies (over persoonlijkheid), Testen-en-leren aanpak
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Af en toe hoor ik mensen zeggen dat het krijgen van een label, zoals ADHD, oplucht: 'Aha, dat is er…
Open link ► De Verenigde Staten wordt per februari 2025 door het Polity Project, een organisatie die wereldwijd regeringen beoordeelt…
Open link ► Dit artikel van Domić et al. (2024) beschrijft een studie waarbij onderzocht werd of een veganistisch dieet…
Open link ► Dit artikel van Bostwick et al. (2025) laat zien dat motivatie gericht op groei bij leerlingen bestaat…
Open link ► Dit artikel van Kern et al. (2025) laat zien dat mensen eerder geneigd zijn om vrijwillig informatie…
Open link ► Dit artikel van Moin et al. (2025) laat zien dat een experimentele training in diep luisteren (een…
Open link ► In dit bericht reflecteer ik op het lied "Non Nobis Solum Sed Toti Mundo Nati" van Paul…
Gisteren, tijdens sessie 2 van de Basistraining Progressiegerichte Gesprekken voor leidinggevenden bij de gemeente Eindhoven vertelde een deelnemer dat hij…
Gisteren verzorgden Gwenda Schlundt Bodien en ik een sessie in de Basistraining Progressiegerichte Gesprekken voor leidinggevenden bij de gemeente Eindhoven.…
Open link ► Dit artikel van Zhao et al. (2025) laat zien dat de overtuiging van studenten over de veranderbaarheid…
Open link ► Dit artikel van Tao et al. (2025) laat zien dat een hogere groeimindset (het geloof dat intelligentie…
Open link ► Dit artikel van Glenn et al. (2024) laat zien dat een hoger aandeel plantaardig eiwit ten opzichte…