Behoefte aan cognitie
(Need for Cognition) Een persoonlijkheidstrek die de intrinsieke motivatie en het verlangen van een individu weerspiegelt om diepgaand na te denken, complexe problemen te analyseren en mentale inspanningen te leveren bij cognitief uitdagende activiteiten. Mensen met een hoge behoefte aan cognitie vinden intellectuele inspanning bevredigend en zijn geneigd om actief op zoek te gaan naar informatie, kritisch te evalueren en plezier te halen uit het proces van leren en denken. Deze behoefte omvat niet alleen het genieten van het denkproces zelf, maar ook het streven naar begrip en de waardering van mentale uitdagingen als middel tot persoonlijke groei en competentieontwikkeling.
Klik hier om meer te lezen over Behoefte aan cognitie.
► Verwante begrippen: Cognitive Adaptive Trait Theory (CATT), Optimale uitdagingen, Zelfregulatie
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Fictie van goed gedefinieerde resultaten, Praktijkleren, Formatieve feedback, Contrasteren zonder sorry, Approval goals
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Open link ► Dit onderzoek van Rabl et al. (2024) richtte zich op de onderliggende cognities van donkere persoonlijkheidstrekken—psychopathie, machiavellisme,…
Hello Jeffrey, Thank you for your comment. I'm not familiar with the term 'global, meta-view mindset', but it sounds interesting.…
Excellent. And I wonder whether a growth mindset is akin to a global, meta-view mindset, in which case it might…
Open link ► Dit artikel van Collie en Martin (2024) laat zien dat waargenomen autonomie-ondersteunend onderwijs positief samenhangt met zowel…
Beste Jacomien, Bedankt voor je reactie! Wanneer we geloven dat bepaalde capaciteiten en eigenschappen vastliggen, gaan we onszelf eerder definiëren…
Open link ► Dit artikel van Sternberg, Wong en Baydil (2024) laat zien dat wetenschappelijke wijsheid belangrijk is voor zowel…
Wat ik bij de uitleg over de theorie van de fixed mindset vaak mis, is dat het feit dat men…
Open link ► Dit onderzoek van Collie en Martin (2024) laat zien dat de perceptie van academische en sociaal-emotionele competentie…
Open link ► Dit artikel van Katz en Moè (2024) laat zien dat de tevredenheid of frustratie van leraren met…
Open link ► Dit artikel van Wu, Mai, Zhuang & Yi (2024) laat zien dat participatieve besluitvorming in autoritaire regimes…
Open link ► Dit artikel van Van Quaquebeke en Gerpott (2023) laat zien dat kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere…
Open link ► Dit artikel van King, Haw en Wang (2024) laat zien dat het bieden van behoefte-ondersteunend onderwijs, dat…