Cognitive Adaptive Trait Theory (CATT)
Een theoretisch kader dat stelt dat persoonlijkheidstrekken, zoals de Behoefte aan cognitie, dynamisch en veranderlijk zijn in plaats van statisch. Volgens deze theorie ontwikkelen en evolueren dergelijke trekken als adaptieve reacties op uitdagingen en stimuli uit de omgeving. CATT benadrukt dat individuen continu hun cognitieve en gedragsmatige strategieën aanpassen om effectiever om te gaan met complexe informatie en problemen. Deze adaptieve ontwikkeling wordt beïnvloed door een samenspel van interne factoren, zoals cognitieve vaardigheden en zelfregulatieprocessen, en externe factoren, zoals educatieve omgeving en sociale interacties. De theorie suggereert dat door deze voortdurende aanpassingen persoonlijkheidstrekken zich kunnen versterken of verzwakken, afhankelijk van hoe ze bijdragen aan het succesvol navigeren door omgevingsuitdagingen. Dit betekent dat de Behoefte aan cognitie niet alleen een aangeboren eigenschap is, maar ook kan worden ontwikkeld en gestimuleerd door ervaringen en omgevingsfactoren die cognitieve groei bevorderen.
Klik hier om meer te lezen over Cognitive Adaptive Trait Theory (CATT).
► Verwante begrippen: Optimale uitdagingen, Behoefte aan cognitie, Zelfregulatie
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Emotieregulatie, Erinkomoefeningetjes, Authentiek leiderschap, Positieve gedragsbeschrijvingen, Neurotransmitters
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Open link ► Dit artikel van Kjærvik en Bushman (2024) laat zien dat activiteiten die lichamelijke opwinding verminderen effectief zijn…
Af en toe hoor ik mensen zeggen dat het krijgen van een label, zoals ADHD, oplucht: 'Aha, dat is er…
Open link ► De Verenigde Staten wordt per februari 2025 door het Polity Project, een organisatie die wereldwijd regeringen beoordeelt…
Open link ► Dit artikel van Domić et al. (2024) beschrijft een studie waarbij onderzocht werd of een veganistisch dieet…
Open link ► Dit artikel van Bostwick et al. (2025) laat zien dat motivatie gericht op groei bij leerlingen bestaat…
Open link ► Dit artikel van Kern et al. (2025) laat zien dat mensen eerder geneigd zijn om vrijwillig informatie…
Open link ► Dit artikel van Moin et al. (2025) laat zien dat een experimentele training in diep luisteren (een…
Open link ► In dit bericht reflecteer ik op het lied "Non Nobis Solum Sed Toti Mundo Nati" van Paul…
Gisteren, tijdens sessie 2 van de Basistraining Progressiegerichte Gesprekken voor leidinggevenden bij de gemeente Eindhoven vertelde een deelnemer dat hij…
Gisteren verzorgden Gwenda Schlundt Bodien en ik een sessie in de Basistraining Progressiegerichte Gesprekken voor leidinggevenden bij de gemeente Eindhoven.…
Open link ► Dit artikel van Zhao et al. (2025) laat zien dat de overtuiging van studenten over de veranderbaarheid…
Open link ► Dit artikel van Tao et al. (2025) laat zien dat een hogere groeimindset (het geloof dat intelligentie…