Cognitive Adaptive Trait Theory (CATT)
Een theoretisch kader dat stelt dat persoonlijkheidstrekken, zoals de Behoefte aan cognitie, dynamisch en veranderlijk zijn in plaats van statisch. Volgens deze theorie ontwikkelen en evolueren dergelijke trekken als adaptieve reacties op uitdagingen en stimuli uit de omgeving. CATT benadrukt dat individuen continu hun cognitieve en gedragsmatige strategieën aanpassen om effectiever om te gaan met complexe informatie en problemen. Deze adaptieve ontwikkeling wordt beïnvloed door een samenspel van interne factoren, zoals cognitieve vaardigheden en zelfregulatieprocessen, en externe factoren, zoals educatieve omgeving en sociale interacties. De theorie suggereert dat door deze voortdurende aanpassingen persoonlijkheidstrekken zich kunnen versterken of verzwakken, afhankelijk van hoe ze bijdragen aan het succesvol navigeren door omgevingsuitdagingen. Dit betekent dat de Behoefte aan cognitie niet alleen een aangeboren eigenschap is, maar ook kan worden ontwikkeld en gestimuleerd door ervaringen en omgevingsfactoren die cognitieve groei bevorderen.
Klik hier om meer te lezen over Cognitive Adaptive Trait Theory (CATT).
► Verwante begrippen: Optimale uitdagingen, Behoefte aan cognitie, Zelfregulatie
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Stigmatisering, Authority bias, Parallelliseren, Zelfsturend team, Interne regulatie (identificatie en integratie)
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.

Open link ► Dit artikel van Marsh et al. (2025) laat zien dat schoolleiders vaak opereren in wat de auteurs…
Open link ► Dit artikel van Andreescu et al. (2025) liet zien dat landen op de lange termijn meestal beter…
Goedenavond, ik zie bij deze post de checklist niet staan. Is het mogelijk om deze misschien te ontvangen? Alvast bedankt!
Open link ► Dit artikel van Eskreis-Winkler, L., Woolley, K., Kim, M., & Polimeni, E. (2025) laat zien dat mensen…
Heb je het filmpje van Nathan Rutjes gezien? Hoe hij een jeugdvoetbalelftal coacht is geweldig. https://www.instagram.com/reel/DQcBbAJje4X/?igsh=MXhpdjk1YzF1Yzgwcw==
Beste Bram, Dank voor je reactie. Ik ken het model dat je noemt niet dus ik ga het zeker even…
Wat een helder artikel over het cyclisch model voor betekenisvolle progressie! Het legt mooi uit hoe motivatie, inspanning en monitoring…
Open link ► From “me” to “we”: How perspective shifts in language can shape children’s judgments about kindness, caring, and…
Open link ► Het artikel The Brilliance–Belonging Model: How Cultural Beliefs About Intellectual Ability Undermine Educational Equity (Bauer et al.,…
Open link ► Dit artikel stelt voor om zogenoemde dark traits te begrijpen als combinaties van twee componenten. De eerste…
Bedankt voor deze tip Judith, ik zsl het eens opzoeken
Dank weer voor dit verhaal. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook in de film Dangerous Minds waarin de lerares…