Mediated Learning Experience
(MLE) Een specifiek soort kwalitatieve interactie waarbij een ervaren persoon, de mediator, bewust en doelgericht tussen de lerende en de stimuli uit de omgeving treedt. De mediator selecteert, organiseert, interpreteert en kadert de ervaringen, en geeft er betekenis aan voor de lerende, zodat deze niet alleen de informatie absorbeert, maar ook leert hoe te leren. Essentiële kenmerken zijn de intentionaliteit van de mediator om verandering teweeg te brengen, het geven van betekenis aan de stimuli, en transcendentie, waarbij de mediator helpt de geleerde principes te generaliseren naar andere situaties en contexten. Deze interactie is de drijvende kracht achter structurele cognitieve verandering.
► Verwante begrippen: Structurele cognitieve veranderbaarheid, Reuven Feuerstein, Learning Potential Assessment Device, Instrumenteel Verrijkingsprogramma, Neuroplasticiteit, Groeimindset, Intelligentie
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Politieke ondersteuning, Interleaving, Epistemologisch interviewen, Waarden, Need for cognitive closure (NFC)
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.

Open link ► Dit artikel van Marsh et al. (2025) laat zien dat schoolleiders vaak opereren in wat de auteurs…
Open link ► Dit artikel van Andreescu et al. (2025) liet zien dat landen op de lange termijn meestal beter…
Goedenavond, ik zie bij deze post de checklist niet staan. Is het mogelijk om deze misschien te ontvangen? Alvast bedankt!
Open link ► Dit artikel van Eskreis-Winkler, L., Woolley, K., Kim, M., & Polimeni, E. (2025) laat zien dat mensen…
Heb je het filmpje van Nathan Rutjes gezien? Hoe hij een jeugdvoetbalelftal coacht is geweldig. https://www.instagram.com/reel/DQcBbAJje4X/?igsh=MXhpdjk1YzF1Yzgwcw==
Beste Bram, Dank voor je reactie. Ik ken het model dat je noemt niet dus ik ga het zeker even…
Wat een helder artikel over het cyclisch model voor betekenisvolle progressie! Het legt mooi uit hoe motivatie, inspanning en monitoring…
Open link ► From “me” to “we”: How perspective shifts in language can shape children’s judgments about kindness, caring, and…
Open link ► Het artikel The Brilliance–Belonging Model: How Cultural Beliefs About Intellectual Ability Undermine Educational Equity (Bauer et al.,…
Open link ► Dit artikel stelt voor om zogenoemde dark traits te begrijpen als combinaties van twee componenten. De eerste…
Bedankt voor deze tip Judith, ik zsl het eens opzoeken
Dank weer voor dit verhaal. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook in de film Dangerous Minds waarin de lerares…