Progressiegericht woordenboek

Reuven Feuerstein

(1921–2014). Invloedrijke psycholoog en pedagoog van Roemeense afkomst die na de Tweede Wereldoorlog in Israël werkte met getraumatiseerde en gevluchte kinderen. Zijn levenswerk richtte zich op het bewijzen en faciliteren van het potentieel voor diepgaande cognitieve verandering bij individuen, ongeacht hun achtergrond of aanvankelijk functioneringsniveau. Hij ontwikkelde een omvangrijke theorie en bijbehorende methoden en instrumenten, zoals de theorie van Mediated Learning Experience (MLE) en het Instrumental Enrichment programma (IE), om dit potentieel te ontsluiten en de cognitieve structuren van de lerende blijvend te modificeren, gedreven door een diep geloof in de veranderbaarheid van de menselijke geest.


► Verwante begrippen: Structurele cognitieve veranderbaarheid, Mediated Learning Experience, Learning Potential Assessment Device, Instrumenteel Verrijkingsprogramma, Neuroplasticiteit, Groeimindset, Intelligentie, Lev Vygotsky

► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Overloopeffect, Progressie in betekenisvol werk, Toxisch werkgedrag, Struisvogeleffect, Socialisatiestijl


Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.