Lev Vygotsky
Baanbrekende Russische psycholoog en onderwijspedagoog die leefde van 1896 tot 1934. Hij wordt beschouwd als een van de belangrijkste grondleggers van de ontwikkelingspsychologie en staat vooral bekend om zijn socioculturele theorie over cognitieve ontwikkeling. Vygotsky\'s werk benadrukt de cruciale rol van sociale interactie en culturele context in het leerproces. Zijn meest invloedrijke concept is de Zone van Naaste Ontwikkeling (ZPD), dat het verschil beschrijft tussen wat een leerling zelfstandig kan bereiken en wat hij of zij met begeleiding van een meer ervaren ander kan leren. Vygotsky stelde dat hogere mentale functies zoals logisch denken en probleemoplossen eerst verschijnen in sociale interacties voordat ze worden geïnternaliseerd. Hij legde ook grote nadruk op de rol van taal als psychologisch gereedschap dat ons denken vormgeeft. In tegenstelling tot tijdgenoten zoals Piaget, die ontwikkeling vooral als een individueel proces zag, benadrukte Vygotsky hoe cultuur, geschiedenis en sociale relaties fundamenteel zijn voor cognitieve groei. Zijn theorieën hebben diepgaande invloed gehad op moderne onderwijsmethoden, waaronder scaffolding, samenwerkend leren en de integratie van technologie in onderwijs. Hoewel zijn carrière kort was vanwege zijn vroege dood, blijft zijn werk uiterst relevant in huidig onderwijsonderzoek en -praktijk.
► Verwante begrippen: Zone van Naaste Ontwikkeling (ZPD), Optimale uitdaging, White ZPD, Flow-theorie
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Psychologische basisbehoeften, Behoeftenondersteuning, Regulatory focus theory, Procesgerichte feedback, Nederig leiderschap
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Dank weer voor het delen en interpreteren van dit artikel. Gezonde competitie daagt uit. In mijn ervaring is het goed…
Hallo Roel, Zeker, daar was het mede op geïnspireerd.
Mooie koppeling met RET te maken lijkt me!
Open link ► Dit artikel van Sinha (2025) laat zien dat een 25-minuten durende online groeimindsetinterventie voor 66 Singaporese leerlingen…
Open link ► Dit artikel van Choręziak en Rzymski (2025) laat zien dat een vegan dieet zorgt voor een duidelijk…
Open link ► Dit artikel van Yoo, Cheon en Reeve (2025) laat zien dat autonomie-ondersteunend lesgeven kan bijdragen aan het…
Open link ► Dit artikel van Szumowska et al. (2025) onderzocht cyclische mechanismen in doelgericht handelen. Longitudinale data (N=390, 3156…
Open link ► Dit artikel van Geluk et al. (2025) laat zien dat effectieve terugkeer naar werk (RTW) na burn-out…
Beste Jacob, Dank voor je reactie. Ik snap je punt over het verschil tussen natuurwetten en morele uitspraken – inderdaad…
‘Maar ik ga niet mee in de bewering dat moraliteit en esthetiek eenvoudigweg in de subjectieve hoek moeten worden geplaatst’.…
Open link ► Dit artikel van O’Keefe et al. (2025) gaat over een korte ‘groeimindset van interesse’ interventie, getest in een gerandomiseerd veldexperiment met…
Open link ► Dit artikel van Sternberg (2025) laat zien dat intelligentie zoals we die in de praktijk gebruiken (prestatie)…