Learning Potential Assessment Device
(LPAD) Dynamische beoordelingsinstrumenten die zijn ontworpen om het leerpotentieel en de modificeerbaarheid van een individu te meten, in plaats van alleen hun huidige prestatieniveau vast te stellen. In tegenstelling tot statische tests, waarbij de onderzoeker neutraal blijft, integreert de LPAD een test-mediate-retest cyclus. Hierbij biedt de beoordelaar (als mediator) specifieke hulp, strategieën en feedback tijdens de testafname om te observeren hoe het individu profiteert van deze bemiddeling en hoe snel en effectief het nieuwe cognitieve strategieën kan verwerven en toepassen. Het doel is om de cognitieve functies die voor ontwikkeling vatbaar zijn te identificeren en inzicht te krijgen in de aard en de mate van het leervermogen.
► Verwante begrippen: Structurele cognitieve veranderbaarheid, Reuven Feuerstein, Mediated Learning Experience, Instrumenteel Verrijkingsprogramma, Neuroplasticiteit, Groeimindset, Intelligentie
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Politieke ondersteuning, Betekenisvolle progressie, Reflectief groeigedrag, Algoritmische activiteiten, Cognitive misers
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.

Open link ► Dit artikel van Marsh et al. (2025) laat zien dat schoolleiders vaak opereren in wat de auteurs…
Open link ► Dit artikel van Andreescu et al. (2025) liet zien dat landen op de lange termijn meestal beter…
Goedenavond, ik zie bij deze post de checklist niet staan. Is het mogelijk om deze misschien te ontvangen? Alvast bedankt!
Open link ► Dit artikel van Eskreis-Winkler, L., Woolley, K., Kim, M., & Polimeni, E. (2025) laat zien dat mensen…
Heb je het filmpje van Nathan Rutjes gezien? Hoe hij een jeugdvoetbalelftal coacht is geweldig. https://www.instagram.com/reel/DQcBbAJje4X/?igsh=MXhpdjk1YzF1Yzgwcw==
Beste Bram, Dank voor je reactie. Ik ken het model dat je noemt niet dus ik ga het zeker even…
Wat een helder artikel over het cyclisch model voor betekenisvolle progressie! Het legt mooi uit hoe motivatie, inspanning en monitoring…
Open link ► From “me” to “we”: How perspective shifts in language can shape children’s judgments about kindness, caring, and…
Open link ► Het artikel The Brilliance–Belonging Model: How Cultural Beliefs About Intellectual Ability Undermine Educational Equity (Bauer et al.,…
Open link ► Dit artikel stelt voor om zogenoemde dark traits te begrijpen als combinaties van twee componenten. De eerste…
Bedankt voor deze tip Judith, ik zsl het eens opzoeken
Dank weer voor dit verhaal. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook in de film Dangerous Minds waarin de lerares…