Progressiegericht woordenboek

Learning Potential Assessment Device

(LPAD) Dynamische beoordelingsinstrumenten die zijn ontworpen om het leerpotentieel en de modificeerbaarheid van een individu te meten, in plaats van alleen hun huidige prestatieniveau vast te stellen. In tegenstelling tot statische tests, waarbij de onderzoeker neutraal blijft, integreert de LPAD een test-mediate-retest cyclus. Hierbij biedt de beoordelaar (als mediator) specifieke hulp, strategieën en feedback tijdens de testafname om te observeren hoe het individu profiteert van deze bemiddeling en hoe snel en effectief het nieuwe cognitieve strategieën kan verwerven en toepassen. Het doel is om de cognitieve functies die voor ontwikkeling vatbaar zijn te identificeren en inzicht te krijgen in de aard en de mate van het leervermogen.


► Verwante begrippen: Structurele cognitieve veranderbaarheid, Reuven Feuerstein, Mediated Learning Experience, Instrumenteel Verrijkingsprogramma, Neuroplasticiteit, Groeimindset, Intelligentie

► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Emotionele betrokkenheid, Vijandige-media bias, Organismische visie, Statische culturele mindset, Noise


Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.