Intelligentie
Er is een omvangrijke literatuur over intelligentie en er zijn vele definities van. Het woord intelligentie is afgeleid van het Latijnse woord intelligere wat “begrijpen’’ betekent. Psychologen associëren intelligentie met verstandelijke vermogens zoals: abstract, logisch en consistent redeneren, relaties ontdekken, leggen en doorzien, problemen oplossen, regels ontdekken in schijnbaar ongeordend materiaal, met bestaande kennis nieuwe problemen oplossen, zich flexibel aanpassen in nieuwe situaties en zelfstandig leren, zonder directe en volledige instructie nodig te hebben. Onderzoekers hebben door de jaren heen het onderscheid gemaakt tussen algemene intelligentie (aangeduid als G, voor general intelligence) en specifieke intelligentiefactoren, zoals verbale intelligentie, ruimtelijk inzicht en logisch redeneervermogen. Recenter hebben psychologen het intelligentiebegrip verder opgerekt. Robert Sternberg (1985) onderscheidde bijvoorbeeld analytische, creatieve en praktische intelligentie. Howard Gardner (1993) sprak van meervoudige intelligenties en onderscheidde de volgende gebieden waarin individuen intelligent konden zijn: taal, wiskunde, muziek, intermenselijke relaties, ruimtelijke oriëntatie, lichaamsbeheersing en zelfkennis. David Perkins (1995), ten slotte, onderscheidde neurale intelligentie, experiëntiële intelligentie en reflectieve intelligentie. (Bron: De Ontwikkeling van Wijsheid, 2021).
Klik hier of hier om meer te lezen over Intelligentie.
► Verwante begrippen: Eigenschapscomplimenten, Groeimindset, Collectieve intelligentie, Intelligente houding
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Interoceptie, Capaciteitenmindset, Aandrangoverwinnende vraag, Naturaliseerfout, Attentional bias
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Af en toe hoor ik mensen zeggen dat het krijgen van een label, zoals ADHD, oplucht: 'Aha, dat is er…
Open link ► De Verenigde Staten wordt per februari 2025 door het Polity Project, een organisatie die wereldwijd regeringen beoordeelt…
Open link ► Dit artikel van Domić et al. (2024) beschrijft een studie waarbij onderzocht werd of een veganistisch dieet…
Open link ► Dit artikel van Bostwick et al. (2025) laat zien dat motivatie gericht op groei bij leerlingen bestaat…
Open link ► Dit artikel van Kern et al. (2025) laat zien dat mensen eerder geneigd zijn om vrijwillig informatie…
Open link ► Dit artikel van Moin et al. (2025) laat zien dat een experimentele training in diep luisteren (een…
Open link ► In dit bericht reflecteer ik op het lied "Non Nobis Solum Sed Toti Mundo Nati" van Paul…
Gisteren, tijdens sessie 2 van de Basistraining Progressiegerichte Gesprekken voor leidinggevenden bij de gemeente Eindhoven vertelde een deelnemer dat hij…
Gisteren verzorgden Gwenda Schlundt Bodien en ik een sessie in de Basistraining Progressiegerichte Gesprekken voor leidinggevenden bij de gemeente Eindhoven.…
Open link ► Dit artikel van Zhao et al. (2025) laat zien dat de overtuiging van studenten over de veranderbaarheid…
Open link ► Dit artikel van Tao et al. (2025) laat zien dat een hogere groeimindset (het geloof dat intelligentie…
Open link ► Dit artikel van Glenn et al. (2024) laat zien dat een hoger aandeel plantaardig eiwit ten opzichte…