Fouten normaliseren
Een didactische en pedagogische aanpak waarbij fouten niet als falen worden gezien, maar als een essentieel onderdeel van het leerproces. Door fouten expliciet te bespreken, te analyseren en te waarderen als leermomenten, wordt de angst voor mislukking verminderd en krijgen leerlingen meer vertrouwen om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Dit bevordert een groeimindset en zorgt ervoor dat leerlingen zich veiliger voelen om risico’s te nemen in hun leren.
Klik hier om meer te lezen over Fouten normaliseren.
► Verwante begrippen: Formatieve toetsing, Procesgerichte feedback, Groeimindset modelleren, Mindsetondersteunend klasseklimaat
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Onbewuste overtuigingen, Socratische methode, Gedragsmatige betrokkenheid, Herinnerende zelf, Gevangen in de min
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Beste Coert, Bedankt voor je uitgebreide en verhelderende antwoord.
Geweldig artikel over ethiek! Het is belangrijk om te begrijpen wat ethisch gedrag echt betekent in de wereld van vandaag.…
Beste Marcel, Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt: iets wat te makkelijk is, kan juist minder…
Interessant artikel! Ik snap helemaal dat inspanning een taak betekenisvoller kan maken, maar ik denk dat het ook andersom kan…
Open link ► Dit artikel van Van Rooij & Daalder (2025*) laat zien dat de Nederlandse vee-industrie de wereldwijde voedselzekerheid…
Open link ► Dit artikel van Kraus et al. (2025) laat zien dat cognitieve inspanning plezierig kan worden als deze…
Open link ► Dit artikel van Kjærvik en Bushman (2024) laat zien dat activiteiten die lichamelijke opwinding verminderen effectief zijn…
Af en toe hoor ik mensen zeggen dat het krijgen van een label, zoals ADHD, oplucht: 'Aha, dat is er…
Open link ► De Verenigde Staten wordt per februari 2025 door het Polity Project, een organisatie die wereldwijd regeringen beoordeelt…
Open link ► Dit artikel van Domić et al. (2024) beschrijft een studie waarbij onderzocht werd of een veganistisch dieet…
Open link ► Dit artikel van Bostwick et al. (2025) laat zien dat motivatie gericht op groei bij leerlingen bestaat…
Open link ► Dit artikel van Kern et al. (2025) laat zien dat mensen eerder geneigd zijn om vrijwillig informatie…