Groeimindsetinterventies (over intelligentie)
Groeimindsetinterventies geven leerlingen de informatie dat hun intellectuele capaciteiten niet vastliggen maar kunnen ontwikkeld via inspanning, effectieve strategieën, en hulp en input van anderen. Daarnaast resoneert de interventie met de eigen ervaring van de leerling. De interventie bestaat uit drie elementen: 1) wetenschappelijke geloofwaardigheid (door te wijzen op bevindingen over neuroplasticiteit), 2) een pakkende metafoor (bijvoorbeeld van de brein als een spier die door oefening sterker wordt), 3) manieren om groeimindsetprincipes in de praktijk te brengen (voorbeelden: verklaring door oudere studenten, schrijfopdrachten, en leerlingen laten beschrijven hoe een slimmer brein hen zou kunnen helpen in hun leven bij het bereiken wat ze willen bereiken).
Klik hier om meer te lezen over Groeimindsetinterventies (over intelligentie).
► Verwante begrippen: Mindsettheorie, Groeimindset, Neuroplasticiteit, Zelfovertuigingstechnieken, Mindsetcultuur, Psychologische affordanties
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Fundamental error of motive attribution, D-factor, Groeimindset, Attitude, Niet-defensieve Zelfreflectie
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Open link ► Dit artikel van Van Quaquebeke en Gerpott (2023) laat zien dat kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere…
Open link ► Dit artikel van King, Haw en Wang (2024) laat zien dat het bieden van behoefte-ondersteunend onderwijs, dat…
Beste Juf, kan ik me heel goed voorstellen!
Samen met mijn collega heb ik twee jaar zo mogen werken. In een woord geweldig. Voor jezelf als leerkracht maar…
Een reden waarom de negativiteitsbias sterker werkt bij zelfselectie, kan ook zijn dat het te maken heeft met attributie. Als…
Open link ► Dit artikel van Zhao et al. (2024) laat zien dat een hogere inname van plantaardige vetten, vooral…
Open link ► Dit artikel van Kahleova et al. (2024) laat zien dat het volgen van een vetarm veganistisch dieet…
Bedankt voor je waardevolle suggestie, Marcel. Ik heb het artikel aangepast en pleit er nu in voor de term kwaadaarige…
Het gebruik van de term "donker" voor iets slechts kan weer onbewuste connotaties oproepen die problematisch kunnen zijn. Het koppelen…
Open link ► Dit artikel van Reeve en Cheon (2024) laat zien dat leraren kunnen leren om autonomie-ondersteunend les te…
Recente onderzoeken tonen een significante afname in de voorspellende waarde van intelligentietests voor werkprestaties. Ondanks dit worden deze tests nog…
Ik denk dat het iets te kort door de bocht is om te stellen dat intelligentietesten een mindere correlatie hebben…