Zelfovertuigingstechnieken
Zelfovertuigingstechnieken zijn werkvormen waarin de persoon via vragen en actieve participatie zelf het belang van de informatie of boodschap ontdekken. Directe communicatie kan soms weerstand oproepen (dit wordt wel het reactance effect genoemd). Het idee achter zelfovertuigingstechnieken is dat ze motiverender zijn.
Klik hier of hier om meer te lezen over Zelfovertuigingstechnieken.
► Verwante begrippen: Zeggen-is-geloven effect, Zelf-uitleg, Reactance effect, Impliciete zelfovertuigingen
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Ego-depletie, Organisatorische zelfsturing, Progressiegericht adviseren/trainen, Illusion of agreement, Edward Deci
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Open link ► From “me” to “we”: How perspective shifts in language can shape children’s judgments about kindness, caring, and…
Open link ► Het artikel The Brilliance–Belonging Model: How Cultural Beliefs About Intellectual Ability Undermine Educational Equity (Bauer et al.,…
Open link ► Dit artikel stelt voor om zogenoemde dark traits te begrijpen als combinaties van twee componenten. De eerste…
Bedankt voor deze tip Judith, ik zsl het eens opzoeken
Dank weer voor dit verhaal. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook in de film Dangerous Minds waarin de lerares…
Zeker. Leuk je vandaag ontmoet te hebben, Bahman.
Interessant en het lijkt veel op oplossingsgericht werken
Beste Marjan, Onderzoek laat correlaties zien tussen bescheiden leiderschap en creativiteit/betrokkenheid. Bij mijn weten is er nog weinig bewijs voor…
Coert, bestaat er onderzoek als dit, specifiek gericht op topsport / prestatiegerichte organisaties?
In een essay in The Guardian schrijft neurobioloog Gina Rippon dat de sterke groei in autismediagnoses géén mode of overdiagnose…
Hallo Tjipke, Dank voor je vraag. Ik zie de strijd tegen oligarchiedrift inderdaad als een voortdurende oefening in het balanceren…
Ik heb met veel belangstelling en waardering je artikel gelezen, dank daarvoor. Nu heb ik nog een vraag: de meeste…