Attributie en groeimindset

door | feb 5, 2015 | mindset | 2 reacties

We kunnen vaak eenvoudig beïnvloeden hoe anderen hun falen interpreteren. Door dit te doen kunnen we het makkelijker maken voor hen om vol te houden.

 

Attributie

In de psychologie hebben we ontdekt dat mensen zoeken naar verklaringen en oorzaken voor gebeurtenissen in hun leven. Dit proces, dat attributie heet, vindt vaak onbewust plaats. Wanneer mensen het idee hebben dat de oorzaken van wat gebeurtenissen en van hun eigen gedragingen buiten henzelf ligt, spreken we van externe attributie. Als ze denken dat de oorzaken binnen henzelf liggen van interne attributie. Hoe mensen gebeurtenissen attribueren heeft niet alleen invloed op hoe ze zichzelf zien maar ook op de keuzes die ze maken en daarmee op hoe zij zich ontwikkelen. 

Mindset en attributies

Het onderwerp attributie is ook belangrijk voor de vraag of mensen een fixed mindset of een groeimindset ontwikkelen. Als een leerling bezig is met een vak en fouten maakt of het niet goed snapt komt een proces van attributie op gang. Een interne attributie van deze gebeurtenis zou kunnen zijn: “Ik ben zeker niet slim genoeg voor dit vak!” Dit is een fixed mindset attributie. Een externe attributie zou kunnen zijn: “Ik begrijp het nog niet omdat dit vak erg moeilijk is!”

Beïnvloeden van attributies

Wij kunnen de attributie van mensen wanneer ze iets nog niet lukt beïnvloeden door ze subtiel een externe attributie aan te reiken. Wanneer een leerling een onvoldoende op zijn wiskundeproefwerk heeft gehaald kun je dit doen door bijvoorbeeld te zeggen: “Wiskunde is best een moeilijk vak. Het is normaal om daar veel mee te moeten oefenen en veel tijd in te stoppen. Als je dat doet kun je er beter in worden.” Door zo’n soort opmerking kan de leerling min of meer opgelucht ademhalen en denken: “Oh, het ligt niet aan mij. Het ligt eraan dat dit gewoon moeilijk is. Het is normaal dat ik dit moeilijk vindt. Ik moet hier gewoon wat meer tijd in stoppen.”

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (6)
  • Bruikbaar (4)

2 Reacties

  1. Jozef

    Maar dikwijls is de externe attributie: “Het ligt niet aan mij, het is de leraar die me niet graag heeft” of zo. Dat lijkt me een externe attributie die wel degelijk een fixed mindset bloodlegt, want als de leraar me niet graag heeft, kan ik er niets aan doen.
    Hoe ga je daar dan mee om?

    Antwoord
    • Coert Visser

      Hallo Jozef, klopt helemaal. Ook kun je een interne attributie hebben die getuigt van een groeimindset (“Ik heb er deze keer gewoon niet hard genoeg aan gewerkt”).

      Hoe je met zo’n fixed mindset externe attributie om kunt gaan? Daar valt heel veel over te zeggen (heb ik nu geen tijd voor). Maar een ding wat je zou kunnen doen is om progressiegerichte vragen te stellen in de trant van: “Hoe kun je zo min mogelijk last hebben van het feit dat de leraar je niet zo graag heeft?” of: “Wanneer is het je al eens gelukt om daar minder last van te hebben?”

      Antwoord

Trackbacks/Pingbacks

  1. 8 Groeimindsetinterventies - […] verklaring voor de studieachterstand aan te reiken, namelijk dat de studie moeilijk is. Attributie is een proces waarbij we…

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

 

Voeg je bij 532 andere abonnees
 

► UPDATES & REACTIES

  1. Coert Visser

    Beste Bram, Dank je opmerking. Je vraag is begrijpelijk, omdat het vermijden van fouten in eerste instantie minder progressiegericht kan…

  2. concentratie op de taak en gerichtheid op het vermijden van fouten; bij die concentratie op de taak kan ik me…

  3. Coert Visser
  4. Coert Visser
  5. Coert Visser
  6. Coert Visser
  7. Coert Visser
  8. Coert Visser
  9. Eigenlijk past Trump precies dezelfde tactieken toe als Hitler. Van die laatste weten we tot wat dat geleid heeft. (en…

  10. Coert Visser

    Open link ► Dit artikel van Landry et al. (2024) laat zien dat vegetarische en veganistische eetpatronen kunnen helpen om…