In hoeverre draagt intellectuele bescheidenheid bij aan het leren van nieuwe dingen?

door | dec 15, 2020 | mindset, wijsheid | 0 Reacties

In hoeverre draagt intellectuele bescheidenheid bij aan het leren van nieuwe dingen?

In hoeverre draagt intellectuele bescheidenheid bij aan het leren van nieuwe dingen? Kan het zo zijn dat intellectuele bescheidenheid ertoe leidt dat je eerder nieuwe uitdagingen opzoekt, beter je best doet en beter volhoudt bij tegenslag? Tenelle Porter en haar collega’s onderzochten dit.

Mastery gedrag

Onderzoekers Dweck & Leggett (1988) introduceerden de term mastery gedragingen. Hiermee bedoelden zij gedrag dat leidt tot het aanleren van nieuwe kennis en vaardigheden. Ze doelden met name op het opzoeken van uitdagingen en het volhouden na tegenslagen. Onderzoek heeft laten zien dat een groeimindset bijdraagt aan mastery gedrag (zie o.a. Burnette et al., 2013).

Intellectuele bescheidenheid

Tenelle Porter en haar collega’s (Porter et al., 2020) onderzochten of intellectuele bescheidenheid tevens een psychologische factor is die mastery behaviors voorspelt. Intellectuele bescheidenheid definieerden ze in hun onderzoek als het persoonlijk bewustzijn van de eigen intellectuele feilbaarheid en het waarderen van het intellect van anderen.

5 Onderzoeken

Ze deden vijf onderzoeken om de rol van intellectuele bescheidenheid bij mastery behaviors in kaart te brengen. In onderzoek 1 (N=142) investeerden degenen met een hogere intellectuele bescheidenheid meer moeite om te leren over een onderwerp dat ze aanvankelijk niet onder de knie hadden.

In onderzoeken 2 (N=103) en 3 (N=88) hadden middelbare scholieren met meer intellectuele nederigheid hogere mastery-reacties en meer door de leraar gerapporteerde mastery behaviors.

In onderzoek 4 (N=601) vertoonden intellectueel bescheiden middelbare scholieren meer masterygedrag bij een prestatietaak.

In onderzoek 5 (N=149) investeerden deelnemers, aangemoedigd om intellectueel bescheidener te zijn, meer moeite om iets te leren over een onderwerp dat ze aanvankelijk niet onder de knie hadden. De totale effectgrootte in de onderzoeken was 0,17, rekening houdend met groeimindset en geslacht, wat suggereert dat intellectuele nederigheid het streven naar meesterschap stimuleert.

Conclusie

Dit onderzoek liet zien dat intellectueel bescheiden leerlingen meer uitdaging zochten, meer inspanning leverden en meer volhielden bij tegenslag. Intellectuele bescheidenheid verklaarde extra variantie in mastery gedrag bovenop de invloed van een groeimindset en voegt dus iets betekenisvols toe.

Het lijkt verstandig om intellectuele bescheidenheid aan te moedigen in opvoeding en onderwijs. Het zou een goede bijdrage kunnen leveren aan leren en presteren.

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (0)
  • Bruikbaar (0)

0 reacties

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

 

Voeg je bij 527 andere abonnees
 

► UPDATES & REACTIES

  1. Coert Visser
  2. Coert Visser
  3. Eigenlijk past Trump precies dezelfde tactieken toe als Hitler. Van die laatste weten we tot wat dat geleid heeft. (en…

  4. Coert Visser

    Open link ► Dit artikel van Landry et al. (2024) laat zien dat vegetarische en veganistische eetpatronen kunnen helpen om…

  5. Coert Visser
  6. Coert Visser
  7. Coert Visser
  8. Coert Visser
  9. Coert Visser
  10. Coert Visser