Teresa Amabile
Teresa Amabile (1950) is een Amerikaanse psycholoog en hoogleraar aan Harvard Business School. Ze verwierf internationale bekendheid met haar onderzoek naar creativiteit, motivatie en werkbeleving binnen organisaties. In haar vroege werk ontwikkelde ze de componententheorie van creativiteit, waarin creativiteit wordt gezien als het resultaat van expertise, creatieve denkvaardigheden en intrinsieke motivatie. In haar latere werk verschoof haar aandacht naar de invloed van dagelijkse gebeurtenissen op de motivatie en prestaties van werknemers. Samen met Steven Kramer voerde ze een grootschalig dagboekonderzoek uit, waarbij zij het progressieprincipe formuleerde: betekenisvolle progressie in het werk, hoe klein ook, blijkt de sterkste positieve invloed te hebben op het innerlijk werkleven van mensen – hun emoties, motivatie en percepties. Ze toonde aan dat positieve werkervaringen versterkt worden door katalysatoren zoals duidelijke doelen, autonomie, ondersteuning en goede samenwerking, terwijl remmers en toxines zoals micromanagement en respectloos gedrag motivatie ondermijnen. Amabile’s werk laat zien dat duurzame motivatie en creativiteit niet voortkomen uit externe prikkels of grote veranderingen, maar uit het dagelijks mogelijk maken van kleine stappen vooruit in betekenisvol werk.
Klik hier om meer te lezen over Teresa Amabile.
► Verwante begrippen: Progressieprincipe, Progressie in betekenisvol werk, Innerlijke werkleven, Katalysatoren, Remmers, Voedingsbronnen, Toxines, Negatieve asymmetrie, Progressielus
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Collectieve intelligentie, Cognitieve controle, Attributietheorie, Pessimistische attributie, Etaleerdoelen
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Hallo Tjipke, Dank voor je vraag. Ik zie de strijd tegen oligarchiedrift inderdaad als een voortdurende oefening in het balanceren…
Ik heb met veel belangstelling en waardering je artikel gelezen, dank daarvoor. Nu heb ik nog een vraag: de meeste…
Open link ► Dit artikel van Op Heij (2024) in Montessori Magazine gaat over de ideeën van hoogleraar orthopedagogiek Laura Batstra. Zij strijdt…
Dank weer voor het delen en interpreteren van dit artikel. Gezonde competitie daagt uit. In mijn ervaring is het goed…
Hallo Roel, Zeker, daar was het mede op geïnspireerd.
Mooie koppeling met RET te maken lijkt me!
Open link ► Dit artikel van Sinha (2025) laat zien dat een 25-minuten durende online groeimindsetinterventie voor 66 Singaporese leerlingen…
Open link ► Dit artikel van Choręziak en Rzymski (2025) laat zien dat een vegan dieet zorgt voor een duidelijk…
Open link ► Dit artikel van Yoo, Cheon en Reeve (2025) laat zien dat autonomie-ondersteunend lesgeven kan bijdragen aan het…
Open link ► Dit artikel van Szumowska et al. (2025) onderzocht cyclische mechanismen in doelgericht handelen. Longitudinale data (N=390, 3156…
Open link ► Dit artikel van Geluk et al. (2025) laat zien dat effectieve terugkeer naar werk (RTW) na burn-out…
Beste Jacob, Dank voor je reactie. Ik snap je punt over het verschil tussen natuurwetten en morele uitspraken – inderdaad…