Activerend evalueren
Manier van evalueren waarin de leerling/cursist niet in een consumptieve rol wordt gebracht maar in een reflecterende rol. Bij een dergelijke activerende manier van evalueren worden vragen gesteld als: vond je de training/cursus nuttig? Welke onderdelen heb je als het meest nuttig ervaren? Hoe kun je de geleerde dingen toepassen in jouw situatie?
Klik hier om meer te lezen over Activerend evalueren.
► Verwante begrippen: Feedback, Nuttigheidsvraag
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Naïef realisme, Emotionele betrokkenheid, Spatiële zelfdistantiëring, Mindsettheorie, Compensatory control model
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Beste Jacob, Dank voor je reactie. Ik snap je punt over het verschil tussen natuurwetten en morele uitspraken – inderdaad…
‘Maar ik ga niet mee in de bewering dat moraliteit en esthetiek eenvoudigweg in de subjectieve hoek moeten worden geplaatst’.…
Open link ► Dit artikel van O’Keefe et al. (2025) gaat over een korte ‘groeimindset van interesse’ interventie, getest in een gerandomiseerd veldexperiment met…
Open link ► Dit artikel van Sternberg (2025) laat zien dat intelligentie zoals we die in de praktijk gebruiken (prestatie)…
"grens van één miljoen Google Scholar-citaties te doorbreken" is indrukwekkend, maar je geeft onterecht daarmee de indruk dat dit een…
Beste Coert, Bedankt voor je uitgebreide en verhelderende antwoord.
Geweldig artikel over ethiek! Het is belangrijk om te begrijpen wat ethisch gedrag echt betekent in de wereld van vandaag.…
Beste Marcel, Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt: iets wat te makkelijk is, kan juist minder…
Interessant artikel! Ik snap helemaal dat inspanning een taak betekenisvoller kan maken, maar ik denk dat het ook andersom kan…
Open link ► Dit artikel van Van Rooij & Daalder (2025*) laat zien dat de Nederlandse vee-industrie de wereldwijde voedselzekerheid…
Open link ► Dit artikel van Kraus et al. (2025) laat zien dat cognitieve inspanning plezierig kan worden als deze…
Open link ► Dit artikel van Kjærvik en Bushman (2024) laat zien dat activiteiten die lichamelijke opwinding verminderen effectief zijn…