stuurgesprek cirkeltechniekDe progressiegerichte cirkeltechniek is een van de meest populaire technieken bij deelnemers aan onze trainingen. Dit heeft te maken met hoe eenvoudig de techniek werkt en hoe flexibel hij in te zetten is. Hij is bijvoorbeeld te gebruiken in intakegesprekken, in coachingsgesprekken en in bijeenkomsten met teams. Maar wat velen niet weten is dat hij ook in stuurgesprekken te gebruiken is.

Ik hoorde een mooi voorbeeld in een training progressiegericht werken die ik gaf aan studentbegeleiders in een ROC. Een van de begeleiders, die al wat langer werkt met progressiegerichte technieken, vertelde hoe zij een stuurgesprek met een stagiaire had aangepakt via de cirkeltechniek. De aanleiding voor het gesprek was dat de stagiaire aan een aantal eisen nog niet in voldoende mate had voldaan. Het doel van het gesprek was dat de stagiaire aan de slag zou gaan om alsnog aan die eisen te gaan voldoen. 

De begeleidster structureerde het gesprek via de cirkeltechniek. In de binnencirkel had zij genoteerd welke dingen de stagiaire al had bereikt en aan welke eisen de stagiaire al had voldaan. Ze noemde deze al bereikte punten stuk voor stuk op. Daarna beschreef ze wat er in de buitencirkel stond. In de buitencirkel stonden 2 of 4 punten die nog bereikt moesten worden. Ze legde uit welke punten dit waren.

Vervolgens bracht ze het gesprek op hoe de stagiaire ervoor zou kunnen zorgen dat de dingen die nu in buitencirkel stonden naar de binnencirkel konden worden verplaatst. Ze vroeg: “Welk punt dat in buitencirkel staat wil je als eerste naar de binnencirkel gaan verplaatsen?” Toen de stagiaire er een koos, vroeg ze: “Wat voor ideeën heb je om dit voor elkaar te gaan krijgen?” Zo ging het gesprek nog een tijdje verder. Het was een duidelijk, prettig en effectief gesprek. En verrassend eenvoudig.

Wat vind je van dit artikel?
Interessant (2) Bruikbaar (0)