Peak-end rule
Hoe we ons een ervaring (bijvoorbeeld een vakantie) herinneren wordt in belangrijke mate bepaald door de peak (het hoogte- of dieptepunt) en door het einde (een prettig einde zorgt voor een prettigere herinnering en vice versa). Hoe lang de ervaring duurde speelt een kleine rol in hoe men de ervaring achteraf beoordeelt (dit heet het duration-neglect effect). Dit leidt tot vreemde verschillen tussen wat het ervarende zelf en het herinnerende zelf beleven.
Klik hier om meer te lezen over Peak-end rule.
► Verwante begrippen: Duration-neglect effect, Tevredenheid over het leven, Geluk, Hedonisch welbevinden
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Illusie van transparantie, Hedonisch welbevinden, Eisen, Zelfkleinering, Gedragsmatige betrokkenheid
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Gisteren, tijdens sessie 2 van de Basistraining Progressiegerichte Gesprekken voor leidinggevenden bij de gemeente Eindhoven vertelde een deelnemer dat hij…
Gisteren verzorgden Gwenda Schlundt Bodien en ik een sessie in de Basistraining Progressiegerichte Gesprekken voor leidinggevenden bij de gemeente Eindhoven.…
Open link ► Dit artikel van Zhao et al. (2025) laat zien dat de overtuiging van studenten over de veranderbaarheid…
Open link ► Dit artikel van Tao et al. (2025) laat zien dat een hogere groeimindset (het geloof dat intelligentie…
Open link ► Dit artikel van Glenn et al. (2024) laat zien dat een hoger aandeel plantaardig eiwit ten opzichte…
Open link ► Dit artikel van Costa et al. (2025) laat zien dat ouders die moeite hebben met het reguleren…
Open link ► Dit artikel van Springmann et al. (2025) laat zien dat hervorming van de btw-tarieven op voedingsmiddelen aanzienlijke…
In dit interview wordt Greta Thunberg gevraagd: “Hoe blijf je hoopvol?” Ze reageert op de vraag door uit te leggen…
Open link ► Dit artikel van Hoyt en Burnette (2025) laat zien dat overtuigingen over de veranderlijkheid of vastheid van…
Open link ► Dit artikel van Chen et al. (2025) laat zien dat het aanleren van een "strategische mindset" bij…
Open link ► Dit artikel van Oviedo et al. (2025) laat zien dat mensen vaak onderschatten hoe positief anderen hen…
Bedankt John