MORE model
Het MORE(E) model van Glück & Bluck specificeert 5 factoren die bijdragen aan de ontwikkeling van wijsheid: 1) Mastery (Gevoel van meesterschap): vertrouwen in het eigen vermogen om te gaan met complexiteit, onzekerheid en veranderlijkheid. 2) Openness (Openheid): bereidheid situaties vanuit meerdere perspectieven te bekijken, niet oordelend zijn, bereid zijn om te leren van anderen en van nieuwe situaties. 3) Reflectivity (Reflectiviteit): de motivatie om op een complexe manier over complexe problemen na te denken om tot een dieper begrip te komen. (Staudinger, 2001). 4) Emotion regulation (Emotieregulatie): aandacht hebben voor emoties, tolereren van ambivalente gevoelens en in staat zijn om met emoties om te gaan naargelang de situatie. 5) Empathy (Empathie): het perspectief van anderen in kunnen nemen en hier rekening mee houden.
Klik hier om meer te lezen over MORE model.
► Verwante begrippen: Wijsheid, Reflectiefase, Emotiedysregulatie, Perspectivisme, Epistemische nederigheid
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Illusie van synergie, Statische mindset over sociale status, Verwachtingseffect , Behoefte aan nieuwheid, Perceived Locus of Causality (PLOC)
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Dan Katz legt uit dat de DISC-aanpak, zoals gepresenteerd door Thomas Erikson in Omringd door Idioten, volledig berust op pseudowetenschap.…
Beste Wim, Dank voor je reactie. Begrijp ik goed dat jij vindt dat het creëren van werkplekdemocratie een plicht voor…
Als we in een democratische rechtsorde leven met sociale grondrechten dan is zeggenschap van de werknemer in het bedrijf een…
Dat ben ik met je eens. Hij heeft dat vanaf het begin gedaan. Hier schreef ik erover tijdens de campagne…
Eigenlijk past Trump precies dezelfde tactieken toe als Hitler. Van die laatste weten we tot wat dat geleid heeft. (en…
Open link ► Dit artikel van Landry et al. (2024) laat zien dat vegetarische en veganistische eetpatronen kunnen helpen om…
Stel je voor dat je naar een autodealer gaat en de verkoper prijst zijn eigen 'slimme tactiek' aan: "Ik heb…
Open link ► Dit artikel van Schimmelpenninck (2024) laat zien dat het Nederlandse debat steeds meer wordt verstoord door tactieken…
Open link ► Dit artikel van Harrison et al. (2024) laat zien dat het schoolklimaat een belangrijke rol speelt in…
Open link ► Dit artikel van Wang et al. (2024) laat zien dat leerlingen van leraren die hun psychologische basisbehoeften…
Open link ► Dit artikel van Olafsen et al. (2024) laat zien dat dagelijkse schommelingen in frustratie van psychologische basisbehoeften…
► Interessant perspectief van Laura Batstra en Sanne te Meerman 🇺🇦 op ADHD en de misvattingen rondom deze classificatie. Zij…