Emotionele betrokkenheid
De affectieve verbondenheid van de leerling met de taak die zowel betrekking heeft op valentie (positief of negatief) als op activering (activerend of deactiverend). Dit verwijst naar de gevoelens en emoties die leerlingen ervaren ten opzichte van hun schoolwerk, zoals enthousiasme, interesse of juist verveling.
Klik hier om meer te lezen over Emotionele betrokkenheid.
► Verwante begrippen: Gedragsmatige betrokkenheid, Agentische betrokkenheid, Cognitieve betrokkenheid, Betrekken, Autonomie-ondersteuning
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Geïnternaliseerde motivatie, Cognitieve complexiteit, Subjectieve progressie, Illusie van machteloosheid, Wijs leiderschap
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Dank weer voor het delen en interpreteren van dit artikel. Gezonde competitie daagt uit. In mijn ervaring is het goed…
Hallo Roel, Zeker, daar was het mede op geïnspireerd.
Mooie koppeling met RET te maken lijkt me!
Open link ► Dit artikel van Sinha (2025) laat zien dat een 25-minuten durende online groeimindsetinterventie voor 66 Singaporese leerlingen…
Open link ► Dit artikel van Choręziak en Rzymski (2025) laat zien dat een vegan dieet zorgt voor een duidelijk…
Open link ► Dit artikel van Yoo, Cheon en Reeve (2025) laat zien dat autonomie-ondersteunend lesgeven kan bijdragen aan het…
Open link ► Dit artikel van Szumowska et al. (2025) onderzocht cyclische mechanismen in doelgericht handelen. Longitudinale data (N=390, 3156…
Open link ► Dit artikel van Geluk et al. (2025) laat zien dat effectieve terugkeer naar werk (RTW) na burn-out…
Beste Jacob, Dank voor je reactie. Ik snap je punt over het verschil tussen natuurwetten en morele uitspraken – inderdaad…
‘Maar ik ga niet mee in de bewering dat moraliteit en esthetiek eenvoudigweg in de subjectieve hoek moeten worden geplaatst’.…
Open link ► Dit artikel van O’Keefe et al. (2025) gaat over een korte ‘groeimindset van interesse’ interventie, getest in een gerandomiseerd veldexperiment met…
Open link ► Dit artikel van Sternberg (2025) laat zien dat intelligentie zoals we die in de praktijk gebruiken (prestatie)…