Emotionele betrokkenheid
De affectieve verbondenheid van de leerling met de taak die zowel betrekking heeft op valentie (positief of negatief) als op activering (activerend of deactiverend). Dit verwijst naar de gevoelens en emoties die leerlingen ervaren ten opzichte van hun schoolwerk, zoals enthousiasme, interesse of juist verveling.
Klik hier om meer te lezen over Emotionele betrokkenheid.
► Verwante begrippen: Gedragsmatige betrokkenheid, Agentische betrokkenheid, Cognitieve betrokkenheid, Betrekken, Autonomie-ondersteuning
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Agency theorie, Verkeerde duidelijkheid, Leiden van één stap van achteren, Negativity bias in attribution of external agency, Overdiagnostiek
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Open link ► From “me” to “we”: How perspective shifts in language can shape children’s judgments about kindness, caring, and…
Open link ► Het artikel The Brilliance–Belonging Model: How Cultural Beliefs About Intellectual Ability Undermine Educational Equity (Bauer et al.,…
Open link ► Dit artikel stelt voor om zogenoemde dark traits te begrijpen als combinaties van twee componenten. De eerste…
Bedankt voor deze tip Judith, ik zsl het eens opzoeken
Dank weer voor dit verhaal. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook in de film Dangerous Minds waarin de lerares…
Zeker. Leuk je vandaag ontmoet te hebben, Bahman.
Interessant en het lijkt veel op oplossingsgericht werken
Beste Marjan, Onderzoek laat correlaties zien tussen bescheiden leiderschap en creativiteit/betrokkenheid. Bij mijn weten is er nog weinig bewijs voor…
Coert, bestaat er onderzoek als dit, specifiek gericht op topsport / prestatiegerichte organisaties?
In een essay in The Guardian schrijft neurobioloog Gina Rippon dat de sterke groei in autismediagnoses géén mode of overdiagnose…
Hallo Tjipke, Dank voor je vraag. Ik zie de strijd tegen oligarchiedrift inderdaad als een voortdurende oefening in het balanceren…
Ik heb met veel belangstelling en waardering je artikel gelezen, dank daarvoor. Nu heb ik nog een vraag: de meeste…