Doolhofexperiment
Een dramatische demonstratie van de interactie tussen genen en omgeving dateert al uit 1958. Onderzoekers Cooper & Zubek (1958) deden een experiment met ratten. Ze werkten met twee groepen ratten: 1) doolhof-slimme ratten, ratten die consistent goed gepresteerd hadden in doolhoftaken, 2) doolhof domme ratten, ratten die consistent slecht hadden gepresteerd in doolhoven. Ze testten de prestaties van deze ratten in drie typen omgevingen: 1) verarmde omgevingen: zonder enige vorm van stimulatie, 2) normale omgevingen: met normale muren en een matige hoeveelheid aan oefening, en 3) verrijkte omgevingen: met muren gekleurd in heldere kleuren en veel stimulerende speelgoedjes. In een normale omgeving was het verschil tussen beide soorten ratten heel groot. In een verarmde omgeving verdween dit verschil helemaal. Zowel de slimme als de domme ratten maakten erg veel fouten. In de verrijkte omgeving was het verschil tussen beiden soorten ratten zeer klein. Zowel de slimme als de domme ratten maakten veel minder fouten en presteerden dus veel beter dan in de normale en verarmde omgeving.
Klik hier om meer te lezen over Doolhofexperiment.
► Verwante begrippen: Intelligentie, Talentbias, Ontwikkelbaarheid van intelligentie
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Negatieve informatie bias, Behoefte aan cognitie, Identiteitsbedreiging, Epistemologie, Convergeren
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.

Open link ► Dit artikel van Marsh et al. (2025) laat zien dat schoolleiders vaak opereren in wat de auteurs…
Open link ► Dit artikel van Andreescu et al. (2025) liet zien dat landen op de lange termijn meestal beter…
Goedenavond, ik zie bij deze post de checklist niet staan. Is het mogelijk om deze misschien te ontvangen? Alvast bedankt!
Open link ► Dit artikel van Eskreis-Winkler, L., Woolley, K., Kim, M., & Polimeni, E. (2025) laat zien dat mensen…
Heb je het filmpje van Nathan Rutjes gezien? Hoe hij een jeugdvoetbalelftal coacht is geweldig. https://www.instagram.com/reel/DQcBbAJje4X/?igsh=MXhpdjk1YzF1Yzgwcw==
Beste Bram, Dank voor je reactie. Ik ken het model dat je noemt niet dus ik ga het zeker even…
Wat een helder artikel over het cyclisch model voor betekenisvolle progressie! Het legt mooi uit hoe motivatie, inspanning en monitoring…
Open link ► From “me” to “we”: How perspective shifts in language can shape children’s judgments about kindness, caring, and…
Open link ► Het artikel The Brilliance–Belonging Model: How Cultural Beliefs About Intellectual Ability Undermine Educational Equity (Bauer et al.,…
Open link ► Dit artikel stelt voor om zogenoemde dark traits te begrijpen als combinaties van twee componenten. De eerste…
Bedankt voor deze tip Judith, ik zsl het eens opzoeken
Dank weer voor dit verhaal. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook in de film Dangerous Minds waarin de lerares…