Carol Dweck
Carol Dweck (1946) is hoogleraar psychologie aan Stanford University en internationaal erkend om haar invloedrijke onderzoek naar motivatie en mindset. Ze verwierf brede bekendheid met haar theorie over de statische mindset en de groeimindset. Volgens Dweck geloven mensen met een statische mindset dat eigenschappen zoals intelligentie en talent vastliggen, terwijl mensen met een groeimindset ervan uitgaan dat deze eigenschappen ontwikkeld kunnen worden door inspanning, effectieve strategieën en leren van fouten. Haar onderzoek toont aan dat deze overtuigingen een grote invloed hebben op motivatie, leerhouding en veerkracht, vooral bij het omgaan met uitdagingen en feedback. Dweck waarschuwt dat het prijzen van intelligentie een statische mindset kan versterken en het leerproces juist kan belemmeren. Ze pleit ervoor om inzet, leerproces en volharding te waarderen, omdat dit leerlingen helpt om met meer zelfvertrouwen en plezier te blijven leren en zichzelf te verbeteren. Haar werk heeft wereldwijd invloed op onderwijs, opvoeding en coaching.
Klik hier om meer te lezen over Carol Dweck.
► Verwante begrippen: Mindsettheorie, Groeimindset, Statische mindset, Heterogeniteitsrevolutie, Psychologische affordanties
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Progressiegericht helpen, Visie van Continuïteit bij Verandering, Transparantie in mentorschap, Cognitive Evaluation Theory, Selffulfilling prophecy
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Dank weer voor het delen en interpreteren van dit artikel. Gezonde competitie daagt uit. In mijn ervaring is het goed…
Hallo Roel, Zeker, daar was het mede op geïnspireerd.
Mooie koppeling met RET te maken lijkt me!
Open link ► Dit artikel van Sinha (2025) laat zien dat een 25-minuten durende online groeimindsetinterventie voor 66 Singaporese leerlingen…
Open link ► Dit artikel van Choręziak en Rzymski (2025) laat zien dat een vegan dieet zorgt voor een duidelijk…
Open link ► Dit artikel van Yoo, Cheon en Reeve (2025) laat zien dat autonomie-ondersteunend lesgeven kan bijdragen aan het…
Open link ► Dit artikel van Szumowska et al. (2025) onderzocht cyclische mechanismen in doelgericht handelen. Longitudinale data (N=390, 3156…
Open link ► Dit artikel van Geluk et al. (2025) laat zien dat effectieve terugkeer naar werk (RTW) na burn-out…
Beste Jacob, Dank voor je reactie. Ik snap je punt over het verschil tussen natuurwetten en morele uitspraken – inderdaad…
‘Maar ik ga niet mee in de bewering dat moraliteit en esthetiek eenvoudigweg in de subjectieve hoek moeten worden geplaatst’.…
Open link ► Dit artikel van O’Keefe et al. (2025) gaat over een korte ‘groeimindset van interesse’ interventie, getest in een gerandomiseerd veldexperiment met…
Open link ► Dit artikel van Sternberg (2025) laat zien dat intelligentie zoals we die in de praktijk gebruiken (prestatie)…