Zelf
In de Zelfdeterminatietheorie (ZDT) is het zelf een dynamisch en groeiend aspect van een persoon dat helpt bij het leiden van gedrag op een manier die overeenstemt met iemands persoonlijke waarden en interesses. Het zelf omvat hoe je jezelf ziet, je unieke voorkeuren, en de drijfveren die je handelingen sturen. Het gaat over het hebben van een gevoel van keuze en controle over je eigen acties, waardoor je activiteiten kiest die voelen alsof ze echt van jou komen - dat ze zelf-gekozen en zelf-geëndosseerd zijn. Dit staat tegenover dingen doen omdat je voelt dat je moet, door druk van buitenaf. Het zelf in ZDT is dus niet alleen wie je bent op dit moment, maar ook wie je wordt door de keuzes die je maakt en hoe je groeit door je ervaringen. Het is de kern van je persoonlijke autonomie en de authenticiteit in je dagelijks leven.
Klik hier of hier om meer te lezen over Zelf.
► Verwante begrippen: Zelfregulatie, Autonome motivatie, Vrije wil, Zelfdeterminatietheorie, Groei naar complexiteit
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Cognitieve Flexibiliteit, Status-en-respecthypothese, Transparantie in mentorschap, Heuvelmindset, Groepsidentificatie
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.

Open link ► Dit artikel van Marsh et al. (2025) laat zien dat schoolleiders vaak opereren in wat de auteurs…
Open link ► Dit artikel van Andreescu et al. (2025) liet zien dat landen op de lange termijn meestal beter…
Goedenavond, ik zie bij deze post de checklist niet staan. Is het mogelijk om deze misschien te ontvangen? Alvast bedankt!
Open link ► Dit artikel van Eskreis-Winkler, L., Woolley, K., Kim, M., & Polimeni, E. (2025) laat zien dat mensen…
Heb je het filmpje van Nathan Rutjes gezien? Hoe hij een jeugdvoetbalelftal coacht is geweldig. https://www.instagram.com/reel/DQcBbAJje4X/?igsh=MXhpdjk1YzF1Yzgwcw==
Beste Bram, Dank voor je reactie. Ik ken het model dat je noemt niet dus ik ga het zeker even…
Wat een helder artikel over het cyclisch model voor betekenisvolle progressie! Het legt mooi uit hoe motivatie, inspanning en monitoring…
Open link ► From “me” to “we”: How perspective shifts in language can shape children’s judgments about kindness, caring, and…
Open link ► Het artikel The Brilliance–Belonging Model: How Cultural Beliefs About Intellectual Ability Undermine Educational Equity (Bauer et al.,…
Open link ► Dit artikel stelt voor om zogenoemde dark traits te begrijpen als combinaties van twee componenten. De eerste…
Bedankt voor deze tip Judith, ik zsl het eens opzoeken
Dank weer voor dit verhaal. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook in de film Dangerous Minds waarin de lerares…