Progressiedenken
Een manier van denken waarbij je in het beoordelen van jezelf en anderen en in het stellen van doelen de nadruk legt op de bereikte en de gewenste progressie. Dit betekent bijvoorbeeld het volgende in de onderwijscontext: Bij progressiedenken ligt de focus op de progressie die de individuele leerling nodig heeft en boekt. Deze manier van denken (1) schept hogere verwachtingen, zowel bij de leraar als bij de leerling, (2) verhoogt het activiteitsniveau van de leerlingen en (3) verlaagt het stressniveau van leerlingen (Trudewind & Kohne, 1982; Rheinberg, 1979, Rheinberg & Krug, 2005).
Klik hier om meer te lezen over Progressiedenken.
► Verwante begrippen: Progressie, Niveaudenken, Progressieprincipe, Progressiemonitoring, Groeimindset
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Circumplexmodel, Social belonging interventies, Gedachteverschil, Geluk, Correlationeel onderzoek
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Af en toe hoor ik mensen zeggen dat het krijgen van een label, zoals ADHD, oplucht: 'Aha, dat is er…
Open link ► De Verenigde Staten wordt per februari 2025 door het Polity Project, een organisatie die wereldwijd regeringen beoordeelt…
Open link ► Dit artikel van Domić et al. (2024) beschrijft een studie waarbij onderzocht werd of een veganistisch dieet…
Open link ► Dit artikel van Bostwick et al. (2025) laat zien dat motivatie gericht op groei bij leerlingen bestaat…
Open link ► Dit artikel van Kern et al. (2025) laat zien dat mensen eerder geneigd zijn om vrijwillig informatie…
Open link ► Dit artikel van Moin et al. (2025) laat zien dat een experimentele training in diep luisteren (een…
Open link ► In dit bericht reflecteer ik op het lied "Non Nobis Solum Sed Toti Mundo Nati" van Paul…
Gisteren, tijdens sessie 2 van de Basistraining Progressiegerichte Gesprekken voor leidinggevenden bij de gemeente Eindhoven vertelde een deelnemer dat hij…
Gisteren verzorgden Gwenda Schlundt Bodien en ik een sessie in de Basistraining Progressiegerichte Gesprekken voor leidinggevenden bij de gemeente Eindhoven.…
Open link ► Dit artikel van Zhao et al. (2025) laat zien dat de overtuiging van studenten over de veranderbaarheid…
Open link ► Dit artikel van Tao et al. (2025) laat zien dat een hogere groeimindset (het geloof dat intelligentie…
Open link ► Dit artikel van Glenn et al. (2024) laat zien dat een hoger aandeel plantaardig eiwit ten opzichte…