Progressiedenken
Een manier van denken waarbij je in het beoordelen van jezelf en anderen en in het stellen van doelen de nadruk legt op de bereikte en de gewenste progressie. Dit betekent bijvoorbeeld het volgende in de onderwijscontext: Bij progressiedenken ligt de focus op de progressie die de individuele leerling nodig heeft en boekt. Deze manier van denken (1) schept hogere verwachtingen, zowel bij de leraar als bij de leerling, (2) verhoogt het activiteitsniveau van de leerlingen en (3) verlaagt het stressniveau van leerlingen (Trudewind & Kohne, 1982; Rheinberg, 1979, Rheinberg & Krug, 2005).
Klik hier om meer te lezen over Progressiedenken.
► Verwante begrippen: Progressie, Niveaudenken, Progressieprincipe, Progressiemonitoring, Groeimindset
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Strategische mindset, Retrieval practice, Universalisme, Mythe van de intelligente cynicus, Individuele zelfsturing
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Beste Coert, Bedankt voor je uitgebreide en verhelderende antwoord.
Geweldig artikel over ethiek! Het is belangrijk om te begrijpen wat ethisch gedrag echt betekent in de wereld van vandaag.…
Beste Marcel, Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt: iets wat te makkelijk is, kan juist minder…
Interessant artikel! Ik snap helemaal dat inspanning een taak betekenisvoller kan maken, maar ik denk dat het ook andersom kan…
Open link ► Dit artikel van Van Rooij & Daalder (2025*) laat zien dat de Nederlandse vee-industrie de wereldwijde voedselzekerheid…
Open link ► Dit artikel van Kraus et al. (2025) laat zien dat cognitieve inspanning plezierig kan worden als deze…
Open link ► Dit artikel van Kjærvik en Bushman (2024) laat zien dat activiteiten die lichamelijke opwinding verminderen effectief zijn…
Af en toe hoor ik mensen zeggen dat het krijgen van een label, zoals ADHD, oplucht: 'Aha, dat is er…
Open link ► De Verenigde Staten wordt per februari 2025 door het Polity Project, een organisatie die wereldwijd regeringen beoordeelt…
Open link ► Dit artikel van Domić et al. (2024) beschrijft een studie waarbij onderzocht werd of een veganistisch dieet…
Open link ► Dit artikel van Bostwick et al. (2025) laat zien dat motivatie gericht op groei bij leerlingen bestaat…
Open link ► Dit artikel van Kern et al. (2025) laat zien dat mensen eerder geneigd zijn om vrijwillig informatie…