Niveaudenken
Een manier van denken waarbij je in het beoordelen van jezelf en anderen en in het stellen van doelen de nadruk legt op het bereikte niveau en het gewenste niveau. Bij niveaudenken kijken we primair naar hoe goed iemand is in iets en naar wat de persoon heeft bereikt. Wanneer we deze manier van denken toepassen op groepen vallen ons gemakkelijk de niveauverschillen tussen individuen op. Deze manier van kijken naar de werkelijkheid heeft nadelige effecten. Falko Rheinberg (1980) liet in een onderzoek zien dat leraren die prestatieniveaus van leerlingen met elkaar vergelijken geneigd zijn om deze verschillen toe te schrijven aan stabiele persoonskenmerken waarop zij dan ook hun verwachtingen van de leerling baseren.
Klik hier om meer te lezen over Niveaudenken.
► Verwante begrippen: Resultaatsdoelen, Statische mindset, Progressiedenken
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Boosheidsalgoritme, Organisatiemindset-cultuurcyclus, Brede achting, Theorieleren, Sociaal leren
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Beste Jacomien, Bedankt voor je reactie! Wanneer we geloven dat bepaalde capaciteiten en eigenschappen vastliggen, gaan we onszelf eerder definiëren…
Open link ► Dit artikel van Sternberg, Wong en Baydil (2024) laat zien dat wetenschappelijke wijsheid belangrijk is voor zowel…
Wat ik bij de uitleg over de theorie van de fixed mindset vaak mis, is dat het feit dat men…
Open link ► Dit onderzoek van Collie en Martin (2024) laat zien dat de perceptie van academische en sociaal-emotionele competentie…
Open link ► Dit artikel van Katz en Moè (2024) laat zien dat de tevredenheid of frustratie van leraren met…
Open link ► Dit artikel van Wu, Mai, Zhuang & Yi (2024) laat zien dat participatieve besluitvorming in autoritaire regimes…
Open link ► Dit artikel van Van Quaquebeke en Gerpott (2023) laat zien dat kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere…
Open link ► Dit artikel van King, Haw en Wang (2024) laat zien dat het bieden van behoefte-ondersteunend onderwijs, dat…
Beste Juf, kan ik me heel goed voorstellen!
Samen met mijn collega heb ik twee jaar zo mogen werken. In een woord geweldig. Voor jezelf als leerkracht maar…
Een reden waarom de negativiteitsbias sterker werkt bij zelfselectie, kan ook zijn dat het te maken heeft met attributie. Als…
Open link ► Dit artikel van Zhao et al. (2024) laat zien dat een hogere inname van plantaardige vetten, vooral…