Praktische wijsheid
Aspect van leiderschap dat bestaat uit drie dimensies: het vermogen tot het inwinnen van informatie, het oordelen met inzicht, en emotioneel gereguleerde acties. Aristoteles zag praktische wijsheid (phronèsis) als de hoogste vorm van kennis en één van de meest basale deugden van mensen. Praktische wijsheid is prescriptief en gaat over hoe we als mensen moeten leven en waarom dat zo is. Volgens Aristoteles leidt praktisch wijs handelen tot eudaimonía, een vorm van geluk die gepaard gaat met goed doen en goed leven. Praktische wijsheid helpt leiders om weloverwogen en empathische beslissingen te nemen.
Klik hier of hier om meer te lezen over Praktische wijsheid.
► Verwante begrippen: Driedimensionaal model van wijsheid, Wijsheid
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Synergie tussen groeimindset en autonome motivatie, Amotivatie-oriëntatie, Emotion suppression, Situationisme, Ego-depletie
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Open link ► Dit onderzoek van Rabl et al. (2024) richtte zich op de onderliggende cognities van donkere persoonlijkheidstrekken—psychopathie, machiavellisme,…
Hello Jeffrey, Thank you for your comment. I'm not familiar with the term 'global, meta-view mindset', but it sounds interesting.…
Excellent. And I wonder whether a growth mindset is akin to a global, meta-view mindset, in which case it might…
Open link ► Dit artikel van Collie en Martin (2024) laat zien dat waargenomen autonomie-ondersteunend onderwijs positief samenhangt met zowel…
Beste Jacomien, Bedankt voor je reactie! Wanneer we geloven dat bepaalde capaciteiten en eigenschappen vastliggen, gaan we onszelf eerder definiëren…
Open link ► Dit artikel van Sternberg, Wong en Baydil (2024) laat zien dat wetenschappelijke wijsheid belangrijk is voor zowel…
Wat ik bij de uitleg over de theorie van de fixed mindset vaak mis, is dat het feit dat men…
Open link ► Dit onderzoek van Collie en Martin (2024) laat zien dat de perceptie van academische en sociaal-emotionele competentie…
Open link ► Dit artikel van Katz en Moè (2024) laat zien dat de tevredenheid of frustratie van leraren met…
Open link ► Dit artikel van Wu, Mai, Zhuang & Yi (2024) laat zien dat participatieve besluitvorming in autoritaire regimes…
Open link ► Dit artikel van Van Quaquebeke en Gerpott (2023) laat zien dat kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere…
Open link ► Dit artikel van King, Haw en Wang (2024) laat zien dat het bieden van behoefte-ondersteunend onderwijs, dat…