Fundamentele attributiefout
De fundamentele attributiefout is een cognitieve bias in de sociale psychologie waarbij waarnemers de invloed van situationele en omgevingsfactoren op het gedrag van een actor onderschatten, terwijl ze de invloed van dispositionele of persoonlijkheidsfactoren overschatten. Met andere woorden, waarnemers hebben de neiging om het gedrag van anderen te veel toe te schrijven aan hun persoonlijkheid en te weinig aan de situatie of context waarin het gedrag plaatsvindt.
Klik hier of hier om meer te lezen over Fundamentele attributiefout.
► Verwante begrippen: Cognitieve bias, Persoonlijkheid, Hyperactive agency detection, Statische mindset, Progressiecontexten
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Naïef realisme, Empathische mindset interventie, Periode-effecten, D-factor, Basic Psychological Needs Theory
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Af en toe hoor ik mensen zeggen dat het krijgen van een label, zoals ADHD, oplucht: 'Aha, dat is er…
Open link ► De Verenigde Staten wordt per februari 2025 door het Polity Project, een organisatie die wereldwijd regeringen beoordeelt…
Open link ► Dit artikel van Domić et al. (2024) beschrijft een studie waarbij onderzocht werd of een veganistisch dieet…
Open link ► Dit artikel van Bostwick et al. (2025) laat zien dat motivatie gericht op groei bij leerlingen bestaat…
Open link ► Dit artikel van Kern et al. (2025) laat zien dat mensen eerder geneigd zijn om vrijwillig informatie…
Open link ► Dit artikel van Moin et al. (2025) laat zien dat een experimentele training in diep luisteren (een…
Open link ► In dit bericht reflecteer ik op het lied "Non Nobis Solum Sed Toti Mundo Nati" van Paul…
Gisteren, tijdens sessie 2 van de Basistraining Progressiegerichte Gesprekken voor leidinggevenden bij de gemeente Eindhoven vertelde een deelnemer dat hij…
Gisteren verzorgden Gwenda Schlundt Bodien en ik een sessie in de Basistraining Progressiegerichte Gesprekken voor leidinggevenden bij de gemeente Eindhoven.…
Open link ► Dit artikel van Zhao et al. (2025) laat zien dat de overtuiging van studenten over de veranderbaarheid…
Open link ► Dit artikel van Tao et al. (2025) laat zien dat een hogere groeimindset (het geloof dat intelligentie…
Open link ► Dit artikel van Glenn et al. (2024) laat zien dat een hoger aandeel plantaardig eiwit ten opzichte…