Fictie van goed gedefinieerde resultaten
Het idee dat heldere en eenduidig vastgestelde resultaten in werkelijkheid een illusie zijn. In deze visie worden resultaten niet beschouwd als definitieve eindpunten, maar eerder als kunstmatig vastgestelde mijlpalen. Dit komt doordat de werkelijkheid constant in beweging en ontwikkeling is, waardoor het evalueren van gedrag op basis van resultaten nooit definitief kan zijn. Wat er later gebeurt, kan de evaluatie van eerder behaald gedrag en resultaat veranderen of in een ander perspectief plaatsen. Dit concept benadrukt dus het relatieve en veranderlijke karakter van resultaten, in tegenstelling tot een absolute of onveranderlijke kijk op succes of prestatie.
Klik hier om meer te lezen over Fictie van goed gedefinieerde resultaten.
► Verwante begrippen: Aankomstmisvatting, Niveaudenken, Progressiedenken, Resultaatsdoelen, Leerdoelen
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Emotionele granulariteit, Inspanningsonthouding, Mindset-signalerend gedrag, Iatrogene schade, Socratische methode
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.

Open link ► Dit artikel van Marsh et al. (2025) laat zien dat schoolleiders vaak opereren in wat de auteurs…
Open link ► Dit artikel van Andreescu et al. (2025) liet zien dat landen op de lange termijn meestal beter…
Goedenavond, ik zie bij deze post de checklist niet staan. Is het mogelijk om deze misschien te ontvangen? Alvast bedankt!
Open link ► Dit artikel van Eskreis-Winkler, L., Woolley, K., Kim, M., & Polimeni, E. (2025) laat zien dat mensen…
Heb je het filmpje van Nathan Rutjes gezien? Hoe hij een jeugdvoetbalelftal coacht is geweldig. https://www.instagram.com/reel/DQcBbAJje4X/?igsh=MXhpdjk1YzF1Yzgwcw==
Beste Bram, Dank voor je reactie. Ik ken het model dat je noemt niet dus ik ga het zeker even…
Wat een helder artikel over het cyclisch model voor betekenisvolle progressie! Het legt mooi uit hoe motivatie, inspanning en monitoring…
Open link ► From “me” to “we”: How perspective shifts in language can shape children’s judgments about kindness, caring, and…
Open link ► Het artikel The Brilliance–Belonging Model: How Cultural Beliefs About Intellectual Ability Undermine Educational Equity (Bauer et al.,…
Open link ► Dit artikel stelt voor om zogenoemde dark traits te begrijpen als combinaties van twee componenten. De eerste…
Bedankt voor deze tip Judith, ik zsl het eens opzoeken
Dank weer voor dit verhaal. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook in de film Dangerous Minds waarin de lerares…