Contrasterend leren
Manier van lesgeven waarbij zowel aandacht wordt besteed aan veel voorkomende aanpakken in de praktijk die niet goed werken als aan de aan te leren effectieve aanpak. Deze constrasterende manier van leren vinden cursisten over het algemeen verhelderend. Het stimuleert hun leerproces. Ze leren niet alleen hoe de effectieve manier van werken eruit ziet maar zien ook het verschil hiervan met niet-effectieve manier van werken en snappen beter waarom deze minder goed werken. Het resulteert er in dat deelnemers gemakkelijker de niet-effectieve manieren van werken zullen weten te voorkomen en de effectieve zullen weten te kiezen.
Klik hier of hier om meer te lezen over Contrasterend leren.
► Verwante begrippen: Leerdoelen, Leerzone, Deliberate practice, Dual process model
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Resultaatsprogressie, Duaal leiderschap, Innerlijke spraak, Jigsaw-methode, Organisatiemindset-cultuurcyclus
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Beste Coert, Bedankt voor je uitgebreide en verhelderende antwoord.
Geweldig artikel over ethiek! Het is belangrijk om te begrijpen wat ethisch gedrag echt betekent in de wereld van vandaag.…
Beste Marcel, Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt: iets wat te makkelijk is, kan juist minder…
Interessant artikel! Ik snap helemaal dat inspanning een taak betekenisvoller kan maken, maar ik denk dat het ook andersom kan…
Open link ► Dit artikel van Van Rooij & Daalder (2025*) laat zien dat de Nederlandse vee-industrie de wereldwijde voedselzekerheid…
Open link ► Dit artikel van Kraus et al. (2025) laat zien dat cognitieve inspanning plezierig kan worden als deze…
Open link ► Dit artikel van Kjærvik en Bushman (2024) laat zien dat activiteiten die lichamelijke opwinding verminderen effectief zijn…
Af en toe hoor ik mensen zeggen dat het krijgen van een label, zoals ADHD, oplucht: 'Aha, dat is er…
Open link ► De Verenigde Staten wordt per februari 2025 door het Polity Project, een organisatie die wereldwijd regeringen beoordeelt…
Open link ► Dit artikel van Domić et al. (2024) beschrijft een studie waarbij onderzocht werd of een veganistisch dieet…
Open link ► Dit artikel van Bostwick et al. (2025) laat zien dat motivatie gericht op groei bij leerlingen bestaat…
Open link ► Dit artikel van Kern et al. (2025) laat zien dat mensen eerder geneigd zijn om vrijwillig informatie…