Kristin Pauker et al. (2022) presenteren een nieuw onderzoek naar de relatie tussen mindset en omgang tussen mensen uit verschillen raciale groepen. De auteurs beschrijven dat bij kinderen de neiging om minder om te gaan met kinderen uit andere raciale groepen ongeveer halverwege de jeugd begint.
Mindset over vooroordelen
De auteurs onderzochten in hoeverre mindset hierin een rol speelt. Ze keken in het bijzonder naar mindset over raciale vooroordelen. Kinderen met een statische mindset over vooroordelen denken dat deze vooroordelen niet veranderbaar zijn. Kinderen met een groeimindset over vooroordelen geloven dat vooroordelen over rassen wel veranderbaar zijn.
De auteurs vermoedden dat mindset over vooroordelen de mate voorspelt waarin kinderen met kinderen uit andere raciale groepen willen omgaan.
Onderzoek 1: groeimindset over vooroordelen: meer interactie
Ze deden twee onderzoeken om hier meer over te weten te komen. Studie 1 vond plaats 8-13-jarigen (N = 152; 76 blank, 76 raciale minderheid). Eerst maten ze de mindset over vooroordelen bij deze kinderen. Vervolgens werden ze geobserveerd in een speciaal voor deze studie ontwikkelde sociale interactietaak.
De hypothese van de onderzoekers werd bevestigd. Kinderen ouder dan 10 jaar met een groeimindset over vooroordelen toonden meer interesse om samen te werken met kinderen uit andere raciale groepen en voelden zich meer verwant met deze kinderen, ongeacht welke vooroordelen ze zelf hadden.
Onderzoek 2: opwekken van een groeimindset over vooroordelen: meer interactie
Onderzoek 2 was een experiment (N = 150; 96 blank, 54 raciale minderheid). De kinderen werden willekeurig verdeeld over twee groepen. Kinderen in de ene groep kregen een verhaal te horen met de boodschap dat vooroordelen onveranderbaar zijn. In de andere groep kregen de kinderen een verhaal te horen met de boodschap dat vooroordelen wel veranderbaar zijn.
Vervolgens hadden ze een interactie met een partner van hetzelfde of een ander ras op een andere school via live videostream. De kinderen die het verhaal met de groeimindset-boodschap hadden gehoord vertoonden meer interesse om door te praten met hun gesprekspartner uit een andere raciale groep.
Conclusie en reflectie
Dit onderzoek laat zien dat mindset een rol speelt in het omgaan met mensen met een andere raciale achtergrond dan je eigen achtergrond. Hoe meer we geloven dat vooroordelen veranderbaar zijn, hoe meer interesse we hebben in het omgaan met mensen met een andere raciale achtergrond.
Het is goed om vooroordelen over rassen te relativeren. Ze zijn veranderbaar. En het besef dat ze veranderbaar zijn vergemakkelijkt de omgang met elkaar over interraciale grenzen.
Een goede volgende stap is wellicht om mensen überhaupt minder langs raciale lijnen in te delen (lees meer).
Open link
► Dit onderzoek van Hoyt et al. (2023) onderzocht of het geloven in de capaciteit van mensen om zich aan te passen en te groeien (groeimindset) van invloed kan zijn op de intenties van ‘blanke Amerikanen’ om positief contact te hebben met mensen van ‘andere rassen’.
Vier studies (N = 621) toonden aan dat een groeimindset positief correleerde met deze intenties. Hoewel directe manipulatie van deze mindset niet sterk de intenties voorspelde, deden ze dat indirect via zelfgerapporteerde groeimindsets. Daarnaast leidde een groeimindset in latere studies indirect tot positievere interraciale contactintenties door positievere verwachtingen en verminderde intergroep angst. Dit onderzoek draagt bij aan de theorie en praktijk om ‘blanke Amerikanen’ te motiveren voor positief interraciaal contact.
Open link
► Dit onderzoek van Kern et al. (2023) bekeek of het mogelijk was mensen aan te moedigen om meer te lezen over diversiteit en vooroordelen. Via drie studies (waarvan één grote met voornamelijk studenten en twee met werkende volwassenen) ontdekten onderzoekers dat een ‘groeimindset’ (in tegenstelling tot een statische mindset) de perceptie van uitdaging verhoogde, waardoor deelnemers kozen om meer pagina’s te lezen over impliciete vooringenomenheid en stereotypes.
Het onderzoek concludeert dat het mogelijk is om een omgeving te creëren waarin mensen zichzelf uitdagen om te lezen over impliciete vooroordelen, met name als ze te horen krijgen dat bias veranderbaar is. Eerdere onderzoeken toonden aan dat impliciete vooroordelen zowel stabiel als veranderlijk kunnen zijn. Dit huidige onderzoek suggereert dat door een groei-mindset te gebruiken, mensen nieuwsgieriger worden en meer bereid zijn om zich te verdiepen in hun eigen vooroordelen.
Dit kan organisaties helpen om effectievere diversiteitstrainingen op te zetten. Er wordt voorgesteld dat toekomstig onderzoek kan kijken naar verschillende manieren om de groei-mindset te introduceren en het effect ervan op het leren over vooroordelen in organisaties te meten.