Progressiegerichte intervisie
Progressiegerichte intervisie verloopt via een aantal stappen, kan in een team van 7 personen worden uitgevoerd,wordt begeleid door een procesvoorzitter, en neemt in totaal zo’n 20 minuten in beslag. Per stap kunnen er meerdere rondjes worden doorlopen. In stap 1 presenteert de casusinbrenger zijn situatie en legt uit waar hij tips over wil ontvangen. In stap 2 is er gelegenheid voor de teamleden om feitelijke vragen te stellen aan de casusinbrenger om goed te begrijpen waar hun tips zich moeten richten. In stap 3 vertellen de teamleden wat hen aanspreekt in wat de casusinbrenger al heeft gedaan, heeft verteld of probeert te bereiken. In stap 4 geven de teamleden tips (die al dan niet geïnspireerd zijn op de progressiegerichte aanpak). In stap 5 vertelt de casusinbrenger welke paar tips het meest bruikbaar lijken en of de oefening nuttig voor hem was. Ten slotte vraag de procesvoorzitter aan de overige teamleden of zij het proces nuttig hebben gevonden.
Klik hier of hier om meer te lezen over Progressiegerichte intervisie.
► Verwante begrippen: Progressiegericht werken, Nuttigheidsvraag, Autonomie-ondersteuning
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Groepszelfevaluatie, Optimale ervaring, Situationisme, Principe-praktijkverwarring, Exo-dyadische dubbele zorg
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.

Open link ► Dit artikel van Marsh et al. (2025) laat zien dat schoolleiders vaak opereren in wat de auteurs…
Open link ► Dit artikel van Andreescu et al. (2025) liet zien dat landen op de lange termijn meestal beter…
Goedenavond, ik zie bij deze post de checklist niet staan. Is het mogelijk om deze misschien te ontvangen? Alvast bedankt!
Open link ► Dit artikel van Eskreis-Winkler, L., Woolley, K., Kim, M., & Polimeni, E. (2025) laat zien dat mensen…
Heb je het filmpje van Nathan Rutjes gezien? Hoe hij een jeugdvoetbalelftal coacht is geweldig. https://www.instagram.com/reel/DQcBbAJje4X/?igsh=MXhpdjk1YzF1Yzgwcw==
Beste Bram, Dank voor je reactie. Ik ken het model dat je noemt niet dus ik ga het zeker even…
Wat een helder artikel over het cyclisch model voor betekenisvolle progressie! Het legt mooi uit hoe motivatie, inspanning en monitoring…
Open link ► From “me” to “we”: How perspective shifts in language can shape children’s judgments about kindness, caring, and…
Open link ► Het artikel The Brilliance–Belonging Model: How Cultural Beliefs About Intellectual Ability Undermine Educational Equity (Bauer et al.,…
Open link ► Dit artikel stelt voor om zogenoemde dark traits te begrijpen als combinaties van twee componenten. De eerste…
Bedankt voor deze tip Judith, ik zsl het eens opzoeken
Dank weer voor dit verhaal. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook in de film Dangerous Minds waarin de lerares…