Mentor dilemma
De uitdaging waarmee mentoren worden geconfronteerd bij het geven van constructieve feedback. Aan de ene kant moeten zij eerlijk zijn en jongeren wijzen op verbeterpunten om groei en ontwikkeling te stimuleren. Aan de andere kant bestaat het risico dat jongeren de feedback interpreteren als kritiek op hun persoon, wat hun motivatie en zelfvertrouwen kan ondermijnen. Het dilemma vraagt om een zorgvuldige balans tussen eerlijkheid en ondersteuning, waarbij de mentor het vertrouwen in de capaciteiten van de jongere blijft benadrukken en feedback presenteert als een hulpmiddel voor vooruitgang, niet als een oordeel.
Klik hier om meer te lezen over Mentor dilemma.
► Verwante begrippen: Mentormindset, Wijze feedback, Status-en-respecthypothese, Inclusieve excellentie, Transparantie in mentorschap
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Persoonlijke progressie, Pygmalion effect, Harmonieuze passie, Overtuigingen (beliefs), Prosociale leugens
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
In een essay in The Guardian schrijft neurobioloog Gina Rippon dat de sterke groei in autismediagnoses géén mode of overdiagnose…
Hallo Tjipke, Dank voor je vraag. Ik zie de strijd tegen oligarchiedrift inderdaad als een voortdurende oefening in het balanceren…
Ik heb met veel belangstelling en waardering je artikel gelezen, dank daarvoor. Nu heb ik nog een vraag: de meeste…
Open link ► Dit artikel van Op Heij (2024) in Montessori Magazine gaat over de ideeën van hoogleraar orthopedagogiek Laura Batstra. Zij strijdt…
Dank weer voor het delen en interpreteren van dit artikel. Gezonde competitie daagt uit. In mijn ervaring is het goed…
Hallo Roel, Zeker, daar was het mede op geïnspireerd.
Mooie koppeling met RET te maken lijkt me!
Open link ► Dit artikel van Sinha (2025) laat zien dat een 25-minuten durende online groeimindsetinterventie voor 66 Singaporese leerlingen…
Open link ► Dit artikel van Choręziak en Rzymski (2025) laat zien dat een vegan dieet zorgt voor een duidelijk…
Open link ► Dit artikel van Yoo, Cheon en Reeve (2025) laat zien dat autonomie-ondersteunend lesgeven kan bijdragen aan het…
Open link ► Dit artikel van Szumowska et al. (2025) onderzocht cyclische mechanismen in doelgericht handelen. Longitudinale data (N=390, 3156…
Open link ► Dit artikel van Geluk et al. (2025) laat zien dat effectieve terugkeer naar werk (RTW) na burn-out…