Logische consequentie aanpak
Bij de logische consequentie-aanpak verbinden we een logische consequentie aan herhaald ongewenst gedrag of grensoverschrijdend gedrag. De ingreep kan zijn: 1) het opleggen van een beperking (bijvoorbeeld een taak bij iemand wegnemen). De beperking heeft een duidelijke relatie tot het ontstane probleem en wordt daardoor niet ervaren als vergelding; of 2) het geven van een taak om de persoon medeverantwoordelijk te maken voor oplossen ontstane probleem. Voorbeeld: “Ik zie dat je naar dat enge programma blijft kijken waar je broertje en zusje bij zijn. Zolang ik er niet zeker van kan zijn dat jij de televisie verantwoordelijk gebruikt, kun je er niet naar kijken.”
Klik hier om meer te lezen over Logische consequentie aanpak.
► Verwante begrippen: Zelfdeterminatietheorie, Geïnternaliseerde motivatie, Progressiegericht nee-zeggen
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Vindplaats van oplossingen, Zelfuitleg, Bevredigde Toestand, Fysieke inertie, Uitvoeringsfase
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.

Open link ► Dit artikel van Marsh et al. (2025) laat zien dat schoolleiders vaak opereren in wat de auteurs…
Open link ► Dit artikel van Andreescu et al. (2025) liet zien dat landen op de lange termijn meestal beter…
Goedenavond, ik zie bij deze post de checklist niet staan. Is het mogelijk om deze misschien te ontvangen? Alvast bedankt!
Open link ► Dit artikel van Eskreis-Winkler, L., Woolley, K., Kim, M., & Polimeni, E. (2025) laat zien dat mensen…
Heb je het filmpje van Nathan Rutjes gezien? Hoe hij een jeugdvoetbalelftal coacht is geweldig. https://www.instagram.com/reel/DQcBbAJje4X/?igsh=MXhpdjk1YzF1Yzgwcw==
Beste Bram, Dank voor je reactie. Ik ken het model dat je noemt niet dus ik ga het zeker even…
Wat een helder artikel over het cyclisch model voor betekenisvolle progressie! Het legt mooi uit hoe motivatie, inspanning en monitoring…
Open link ► From “me” to “we”: How perspective shifts in language can shape children’s judgments about kindness, caring, and…
Open link ► Het artikel The Brilliance–Belonging Model: How Cultural Beliefs About Intellectual Ability Undermine Educational Equity (Bauer et al.,…
Open link ► Dit artikel stelt voor om zogenoemde dark traits te begrijpen als combinaties van twee componenten. De eerste…
Bedankt voor deze tip Judith, ik zsl het eens opzoeken
Dank weer voor dit verhaal. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook in de film Dangerous Minds waarin de lerares…