Fundamentele menselijke waarden
Op basis van wereldwijd onderzoek ontwikkelde Shalom Schwartz een taxonomie van waarden bestaande uit de volgende tien menselijke waarden, onderverdeeld in vier categorieën. Deze waarden blijken relevant te zijn voor mensen over de hele wereld. In welke mate individuen deze waarden onderschrijven wordt medebepaald door hun culturele achtergrond. 1. Openheid voor verandering (openness to change): a) Zelfsturing (self-direction): Onafhankelijk denken en handelen - kiezen, creëren, verkennen. b) Stimulatie (stimulation): Opwinding, nieuwigheid en uitdaging in het leven. 2. Zelfverbetering (self-enhancement): a) Hedonisme (hedonism): Plezier of zinnelijke bevrediging voor zichzelf., b) Prestatie (achievement): Persoonlijk succes door blijk te geven van bekwaamheid volgens sociale normen. c) Macht (power): Sociale status en prestige, controle of dominantie over mensen en middelen. 3. Behoud (conservation): a) Veiligheid (security): Veiligheid, harmonie en stabiliteit van de samenleving, van relaties en van zichzelf., b) Conformiteit (conformity): Beperking van handelingen, neigingen en impulsen die anderen kunnen verstoren of schaden en die indruisen tegen sociale verwachtingen of normen. c) Traditie (tradition): Respect, betrokkenheid en acceptatie van de gewoonten en ideeën die iemands cultuur of religie biedt. 4. Zelfoverstijging (self-transcendence): a) Weldadigheid (benevolence): Behoud en verbetering van het welzijn van degenen met wie men vaak persoonlijk contact heeft (de "in-group"). b) Universalisme (universalism): Begrip, waardering, tolerantie en bescherming voor het welzijn van alle mensen en voor de natuur.
Klik hier om meer te lezen over Fundamentele menselijke waarden.
► Verwante begrippen: Waarden, Waarde-ondersteuning, Internalisatie, Psychologische basisbehoeften
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Overloopeffect, Progressierapportage, Integratieve gespreksstrategie, Welzijn, Toxines
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.

Open link ► Dit artikel van Marsh et al. (2025) laat zien dat schoolleiders vaak opereren in wat de auteurs…
Open link ► Dit artikel van Andreescu et al. (2025) liet zien dat landen op de lange termijn meestal beter…
Goedenavond, ik zie bij deze post de checklist niet staan. Is het mogelijk om deze misschien te ontvangen? Alvast bedankt!
Open link ► Dit artikel van Eskreis-Winkler, L., Woolley, K., Kim, M., & Polimeni, E. (2025) laat zien dat mensen…
Heb je het filmpje van Nathan Rutjes gezien? Hoe hij een jeugdvoetbalelftal coacht is geweldig. https://www.instagram.com/reel/DQcBbAJje4X/?igsh=MXhpdjk1YzF1Yzgwcw==
Beste Bram, Dank voor je reactie. Ik ken het model dat je noemt niet dus ik ga het zeker even…
Wat een helder artikel over het cyclisch model voor betekenisvolle progressie! Het legt mooi uit hoe motivatie, inspanning en monitoring…
Open link ► From “me” to “we”: How perspective shifts in language can shape children’s judgments about kindness, caring, and…
Open link ► Het artikel The Brilliance–Belonging Model: How Cultural Beliefs About Intellectual Ability Undermine Educational Equity (Bauer et al.,…
Open link ► Dit artikel stelt voor om zogenoemde dark traits te begrijpen als combinaties van twee componenten. De eerste…
Bedankt voor deze tip Judith, ik zsl het eens opzoeken
Dank weer voor dit verhaal. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook in de film Dangerous Minds waarin de lerares…