6 Evidence-based leerstrategieën

door | feb 18, 2017 | Progressiegericht werken | 0 Reacties

6 Evidence-based leerstrategieën

In een eerder artikel beschreef ik 3 Dimensies van effectief studeren. Eén van die drie dimensies is het toepassen van effectieve strategieën om te leren. Her en der kun je op internet lijstjes vinden van hoe je effectief kunt studeren en ook ik heb er al enkele keren iets over geschreven (zie bijvoorbeeld het eerder genoemde artikel). Ik kwam nu een interessante blogpost van Megan Smith en Yana Weinstein tegen waarin zij 6 op onderzoek gebaseerde strategieën voor effectief leren beschrijven die zowel onder docenten als onder studenten nog vrij onbekend zijn. Het gaat om deze 6 leerstrategieën:

1. Spacing

Spreid je studeren uit over de tijd. Begin vroeg met plannen en studeren en studeren elke dag een beetje voor een vak. Het is effectiever vijf uur verspreid over twee weken te studeren dan om vijf uur in een ruk te studeren. Haal elke keer dat je gaat studeren weer even terug wat je vorige keren hebt geleerd.

2. Retrieval practice

Oefen je in het terughalen wat je eerder hebt geleerd. Probeer bijvoorbeeld uit je hoofd alles wat je geleerd hebt, zo gedetailleerd mogelijk, op te schrijven. Controleer vervolgens hoe goed het klopt wat je hebt opgeschreven en welke informatie je hebt gemist. Maak ook veel gebruik van oefentoetsen en ontwikkel je eigen manieren om je eigen kennis te toetsen.

3. Elaboration

Werk de ideeën die je moet leren gedetailleerd uit. Stel jezelf vragen terwijl je studeert over hoe wat je moet bestuderen precies werkt en wat de verbanden tussen de ideeën die je moet bestuderen zijn. Leg de relatie tussen deze ideeën en je eigen ervaringen en herinneringen.

4. Interleaving

Blijf niet te lang bij één onderwerp hangen terwijl je studeert maar switch tussen onderwerpen. Bestudeer de onderwerpen in wisselende volgorde en leg links tussen de verschillende onderwerpen.

5. Concrete examples

Werk met concrete voorbeelden om abstracte ideeën beter te begrijpen. Zoek actief naar voorbeelden en denk actief na over hoe het voorbeeld verband houdt met het abstracte idee. Bedenk ook je eigen voorbeelden.

6. Dual coding

Codeer de ideeën zowel visueel als verbaal, met andere woorden: werk zowel met plaatjes als woorden. Zoek actief naar visualisaties van de ideeën die je moet bestuderen en leg je in je eigen woorden uit. Maak ook eigen visualisaties.

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (16)
  • Bruikbaar (13)

0 reacties

Trackbacks/Pingbacks

  1. Checklist: 7 vragen om je professionele ontwikkeling te ondersteunen - […] In de leerzone kunnen we uiteraard ook andere dingen doen dan oefenen, namelijk studeren. Effectief handelen is niet alleen…

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

 

Voeg je bij 532 andere abonnees
 

► UPDATES & REACTIES

  1. Coert Visser

    Beste Bram, Dank je opmerking. Je vraag is begrijpelijk, omdat het vermijden van fouten in eerste instantie minder progressiegericht kan…

  2. concentratie op de taak en gerichtheid op het vermijden van fouten; bij die concentratie op de taak kan ik me…

  3. Coert Visser
  4. Coert Visser
  5. Coert Visser
  6. Coert Visser
  7. Coert Visser
  8. Coert Visser
  9. Eigenlijk past Trump precies dezelfde tactieken toe als Hitler. Van die laatste weten we tot wat dat geleid heeft. (en…

  10. Coert Visser

    Open link ► Dit artikel van Landry et al. (2024) laat zien dat vegetarische en veganistische eetpatronen kunnen helpen om…