Deliberate practice
Een vorm van oefenen waarbij voldaan wordt aan vier criteria. Ten eerste is het geïndividualiseerd. Dit wil zeggen dat een gekwalificeerde leraar oefeningen ontwerpt die rekening houden met het huidige niveau van de leerling. Ten tweede is het doelgericht. Het oefenen is er specifiek op gericht op een aspect van het huidige functioneren te verbeteren. Ten derde heeft de oefenaar een mentale representatie van het doel. Met behulp hiervan kan de oefenaar zijn eigen prestatie steeds vergelijken met deze mentale representatie. Zo kan de oefenaar tijdens het oefenen steeds onmiddellijke informatieve feedback krijgen. Ten vierde vindt er veel herhaling plaats. De oefenaar oefent steeds dezelfde taak opdat deze met behulp van feedback steeds dichter bij het doel komt.
Klik hier of hier om meer te lezen over Deliberate practice.
► Verwante begrippen: Naive practice, Structured practice, Purposeful practice, Inspanningsattributie, Mindsettheorie
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Formatieve evaluatie, Maintenance & transfer probleem, Mindset over vooroordelen, Epistemische standaarden, Dyadische dubbele zorg
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Open link ► Dit artikel van Van Quaquebeke en Gerpott (2023) laat zien dat kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere…
Open link ► Dit artikel van King, Haw en Wang (2024) laat zien dat het bieden van behoefte-ondersteunend onderwijs, dat…
Beste Juf, kan ik me heel goed voorstellen!
Samen met mijn collega heb ik twee jaar zo mogen werken. In een woord geweldig. Voor jezelf als leerkracht maar…
Een reden waarom de negativiteitsbias sterker werkt bij zelfselectie, kan ook zijn dat het te maken heeft met attributie. Als…
Open link ► Dit artikel van Zhao et al. (2024) laat zien dat een hogere inname van plantaardige vetten, vooral…
Open link ► Dit artikel van Kahleova et al. (2024) laat zien dat het volgen van een vetarm veganistisch dieet…
Bedankt voor je waardevolle suggestie, Marcel. Ik heb het artikel aangepast en pleit er nu in voor de term kwaadaarige…
Het gebruik van de term "donker" voor iets slechts kan weer onbewuste connotaties oproepen die problematisch kunnen zijn. Het koppelen…
Open link ► Dit artikel van Reeve en Cheon (2024) laat zien dat leraren kunnen leren om autonomie-ondersteunend les te…
Recente onderzoeken tonen een significante afname in de voorspellende waarde van intelligentietests voor werkprestaties. Ondanks dit worden deze tests nog…
Ik denk dat het iets te kort door de bocht is om te stellen dat intelligentietesten een mindere correlatie hebben…