Herinnerende zelf
Dit concept staat voor het deel van ons bewustzijn dat terugkijkt op gebeurtenissen en ervaringen uit het verleden om er betekenis aan te geven en een samenhangend verhaal over ons leven te construeren. Het selecteert, interpreteert en evalueert voorbije momenten om tot een algemeen oordeel te komen over hoe goed of slecht een bepaalde periode of het leven als geheel was of is. Dit deel van ons is verantwoordelijk voor het vormen van meningen over vakanties, relaties of carrières en neemt beslissingen voor de toekomst op basis van deze geconstrueerde en vaak vertekende samenvattingen van het verleden, beïnvloed door cognitieve biases.
Klik hier om meer te lezen over Herinnerende zelf.
► Verwante begrippen: Peak-end rule, Duration-neglect effect, Geluk, Ervaren geluk, Tevredenheid, Geëvalueerd geluk, Ervarende zelf
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Blind progressie-optimisme, Infodemics, Betrokkenheid vergroten door actie, Doelharmonie, Concordance-over-truth bias
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.

Open link ► Dit artikel van Marsh et al. (2025) laat zien dat schoolleiders vaak opereren in wat de auteurs…
Open link ► Dit artikel van Andreescu et al. (2025) liet zien dat landen op de lange termijn meestal beter…
Goedenavond, ik zie bij deze post de checklist niet staan. Is het mogelijk om deze misschien te ontvangen? Alvast bedankt!
Open link ► Dit artikel van Eskreis-Winkler, L., Woolley, K., Kim, M., & Polimeni, E. (2025) laat zien dat mensen…
Heb je het filmpje van Nathan Rutjes gezien? Hoe hij een jeugdvoetbalelftal coacht is geweldig. https://www.instagram.com/reel/DQcBbAJje4X/?igsh=MXhpdjk1YzF1Yzgwcw==
Beste Bram, Dank voor je reactie. Ik ken het model dat je noemt niet dus ik ga het zeker even…
Wat een helder artikel over het cyclisch model voor betekenisvolle progressie! Het legt mooi uit hoe motivatie, inspanning en monitoring…
Open link ► From “me” to “we”: How perspective shifts in language can shape children’s judgments about kindness, caring, and…
Open link ► Het artikel The Brilliance–Belonging Model: How Cultural Beliefs About Intellectual Ability Undermine Educational Equity (Bauer et al.,…
Open link ► Dit artikel stelt voor om zogenoemde dark traits te begrijpen als combinaties van twee componenten. De eerste…
Bedankt voor deze tip Judith, ik zsl het eens opzoeken
Dank weer voor dit verhaal. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook in de film Dangerous Minds waarin de lerares…