Gevaar van lage verwachtingen
Het risico dat ontstaat wanneer professionals, opvoeders of systemen (zoals onderwijs of zorg) er, vaak onbewust en soms goedbedoeld, vanuit gaan dat kinderen of jongeren met een label, diagnose, beperking of bepaalde achtergrond minder capaciteiten hebben of minder kunnen bereiken dan anderen. Deze houding leidt ertoe dat hen minder uitdagingen, minder verantwoordelijkheden en minder kansen voor groei en ontwikkeling worden geboden; ze worden eerder ontzien dan gestimuleerd. Het inherente gevaar is dat dit een selffulfilling prophecy wordt: de beperkte mogelijkheden en stimulans vanuit de omgeving zorgen ervoor dat het kind of de jongere daadwerkelijk minder vaardigheden ontwikkelt of minder participeert, niet primair vanwege de oorspronkelijke problematiek, maar door het gebrek aan vertrouwen, ambitie en passende stimulering vanuit de omgeving. Dit kan resulteren in passiviteit, aangeleerde hulpeloosheid, verminderde zelfredzaamheid en het onnodig onbenut laten van aanwezig potentieel.
Klik hier of hier om meer te lezen over Gevaar van lage verwachtingen.
► Verwante begrippen: Overdiagnostiek, Psychische labels, Contextuele benadering, Succesverwachting, Verwachtingseffect, Inclusieve verwachtingen, Selffulfilling prophecy, Pygmalion effect
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Relationship Motivation Theory, Socialisatiestijl, Polyculturalisme, Goed luisteren, Bereikte progressiefocus
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.

Open link ► Dit artikel van Marsh et al. (2025) laat zien dat schoolleiders vaak opereren in wat de auteurs…
Open link ► Dit artikel van Andreescu et al. (2025) liet zien dat landen op de lange termijn meestal beter…
Goedenavond, ik zie bij deze post de checklist niet staan. Is het mogelijk om deze misschien te ontvangen? Alvast bedankt!
Open link ► Dit artikel van Eskreis-Winkler, L., Woolley, K., Kim, M., & Polimeni, E. (2025) laat zien dat mensen…
Heb je het filmpje van Nathan Rutjes gezien? Hoe hij een jeugdvoetbalelftal coacht is geweldig. https://www.instagram.com/reel/DQcBbAJje4X/?igsh=MXhpdjk1YzF1Yzgwcw==
Beste Bram, Dank voor je reactie. Ik ken het model dat je noemt niet dus ik ga het zeker even…
Wat een helder artikel over het cyclisch model voor betekenisvolle progressie! Het legt mooi uit hoe motivatie, inspanning en monitoring…
Open link ► From “me” to “we”: How perspective shifts in language can shape children’s judgments about kindness, caring, and…
Open link ► Het artikel The Brilliance–Belonging Model: How Cultural Beliefs About Intellectual Ability Undermine Educational Equity (Bauer et al.,…
Open link ► Dit artikel stelt voor om zogenoemde dark traits te begrijpen als combinaties van twee componenten. De eerste…
Bedankt voor deze tip Judith, ik zsl het eens opzoeken
Dank weer voor dit verhaal. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook in de film Dangerous Minds waarin de lerares…