Progressiegericht woordenboek

Dynamische Assessment

Een interactieve manier van evalueren van het leervermogen van een individu, waarbij de nadruk ligt op het potentieel voor ontwikkeling in plaats van alleen de huidige prestaties. In tegenstelling tot traditionele beoordeling, die vaak statisch is en alleen de huidige kennis meet, integreert deze vorm van beoordeling instructie en feedback in het evaluatieproces. De beoordelaar biedt hulp en begeleiding om de leerling te helpen zijn of haar vermogen te demonstreren, en observeert hoe de leerling reageert op deze interventies. Het doel is om inzicht te krijgen in het leerproces van de leerling en de factoren die de ontwikkeling beïnvloeden, om zo effectievere instructie te kunnen geven.


► Verwante begrippen: Zone van Naaste Ontwikkeling (ZPD), Optimale uitdaging, White ZPD, Flow-theorie

► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Causaliteitsoriëntaties, Statische mindset over interesses, Maladaptieve stresswaarderingen, Etaleerdoelen, Waartoe-vragen


Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.