Dynamische Assessment
Een interactieve manier van evalueren van het leervermogen van een individu, waarbij de nadruk ligt op het potentieel voor ontwikkeling in plaats van alleen de huidige prestaties. In tegenstelling tot traditionele beoordeling, die vaak statisch is en alleen de huidige kennis meet, integreert deze vorm van beoordeling instructie en feedback in het evaluatieproces. De beoordelaar biedt hulp en begeleiding om de leerling te helpen zijn of haar vermogen te demonstreren, en observeert hoe de leerling reageert op deze interventies. Het doel is om inzicht te krijgen in het leerproces van de leerling en de factoren die de ontwikkeling beïnvloeden, om zo effectievere instructie te kunnen geven.
► Verwante begrippen: Zone van Naaste Ontwikkeling (ZPD), Optimale uitdaging, White ZPD, Flow-theorie
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Perspectieven integreren, Voorbereidingsfase, Waardenafstemming, Autonomie-ondersteunende socialisatiestijl, Functionele basishoudingen
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Open link ► From “me” to “we”: How perspective shifts in language can shape children’s judgments about kindness, caring, and…
Open link ► Het artikel The Brilliance–Belonging Model: How Cultural Beliefs About Intellectual Ability Undermine Educational Equity (Bauer et al.,…
Open link ► Dit artikel stelt voor om zogenoemde dark traits te begrijpen als combinaties van twee componenten. De eerste…
Bedankt voor deze tip Judith, ik zsl het eens opzoeken
Dank weer voor dit verhaal. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook in de film Dangerous Minds waarin de lerares…
Zeker. Leuk je vandaag ontmoet te hebben, Bahman.
Interessant en het lijkt veel op oplossingsgericht werken
Beste Marjan, Onderzoek laat correlaties zien tussen bescheiden leiderschap en creativiteit/betrokkenheid. Bij mijn weten is er nog weinig bewijs voor…
Coert, bestaat er onderzoek als dit, specifiek gericht op topsport / prestatiegerichte organisaties?
In een essay in The Guardian schrijft neurobioloog Gina Rippon dat de sterke groei in autismediagnoses géén mode of overdiagnose…
Hallo Tjipke, Dank voor je vraag. Ik zie de strijd tegen oligarchiedrift inderdaad als een voortdurende oefening in het balanceren…
Ik heb met veel belangstelling en waardering je artikel gelezen, dank daarvoor. Nu heb ik nog een vraag: de meeste…