Boosting-interventies
Boosting-interventies zijn erop gericht om de keuzes die mensen maken te beïnvloeden, zonder ze ergens toe te dwingen. Boosting-interventies zijn verwant aan nudges, maar zijn niet hetzelfde. Zowel nudges als boosts zijn bedoeld als tegenmaatregel tegen irrationele keuzes die mensen zijn geneigd te maken. Nudges werken zo dat mensen meer automatisch geneigd zijn om een keuze te maken die ‘goed voor ze is’. Boosting-interventies gaan ervan uit dat mensen kunnen leren om hun eigen irrationele keuzes en cognitieve fouten te herkennen en bewust betere keuzes kunnen leren maken. Mensen krijgen eenvoudige beslis-strategieën aangereikt of informatie aangereikt die het makkelijk maakt om eigen bewuste keuzes te maken.
Klik hier of hier om meer te lezen over Boosting-interventies.
► Verwante begrippen: Nudge, Implementatie-intenties, Cognitieve bias
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Cognitieve crafting, Autonome motivatie, Myside bias, Groeimindset over interesses, Surplusprobleem
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Open link ► Dit artikel van Van Quaquebeke en Gerpott (2023) laat zien dat kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere…
Open link ► Dit artikel van King, Haw en Wang (2024) laat zien dat het bieden van behoefte-ondersteunend onderwijs, dat…
Beste Juf, kan ik me heel goed voorstellen!
Samen met mijn collega heb ik twee jaar zo mogen werken. In een woord geweldig. Voor jezelf als leerkracht maar…
Een reden waarom de negativiteitsbias sterker werkt bij zelfselectie, kan ook zijn dat het te maken heeft met attributie. Als…
Open link ► Dit artikel van Zhao et al. (2024) laat zien dat een hogere inname van plantaardige vetten, vooral…
Open link ► Dit artikel van Kahleova et al. (2024) laat zien dat het volgen van een vetarm veganistisch dieet…
Bedankt voor je waardevolle suggestie, Marcel. Ik heb het artikel aangepast en pleit er nu in voor de term kwaadaarige…
Het gebruik van de term "donker" voor iets slechts kan weer onbewuste connotaties oproepen die problematisch kunnen zijn. Het koppelen…
Open link ► Dit artikel van Reeve en Cheon (2024) laat zien dat leraren kunnen leren om autonomie-ondersteunend les te…
Recente onderzoeken tonen een significante afname in de voorspellende waarde van intelligentietests voor werkprestaties. Ondanks dit worden deze tests nog…
Ik denk dat het iets te kort door de bocht is om te stellen dat intelligentietesten een mindere correlatie hebben…