Open link ► Dit artikel van Pachman, Sweller, en Kalyuga (2013) laat zien dat doelgerichte oefening (deliberate practice), waarbij leerlingen specifiek oefenen op hun zwakke punten, invloed heeft op de prestaties van leerlingen in de wiskunde, specifiek bij meetkunde. De onderzoekers hebben geëxperimenteerd met 8e-groepers om te bepalen hoe doelgerichte oefening hun leerprestaties beïnvloedt. Het onderzoek bestond uit drie experimenten.
- Het eerste experiment toonde aan dat minder kennisrijke leerlingen meer baat hadden bij een door henzelf gekozen oefenschema dan bij doelgerichte oefening.
- In de daaropvolgende experimenten werd onderzocht welke cognitieve mechanismen deze bevindingen kunnen verklaren. De onderzoekers ontdekten dat leerlingen met verschillende niveaus van voorkennis verschillend reageren op doelgerichte oefening. Terwijl meer kennisrijke leerlingen beter presteerden door zich te concentreren op hun zwakke punten, toonden de minder kennisrijke leerlingen verbetering wanneer ze oefenden op zowel zwakke als sterke punten of door zich te richten op een beperkt aantal zwakke punten binnen een bepaalde probleemcategorie.
Deze bevindingen suggereren dat het belangrijk is om de implementatie van doelgerichte oefeningstechnieken in het onderwijs zorgvuldig af te stemmen op het niveau van voorkennis van de leerlingen. De auteurs raden aan dat leerlingen pas doelgericht oefenen op zwakke punten als ze een zekere mate van competentie hebben bereikt in verschillende andere gebieden, en dat ze aanvankelijk moeten blijven oefenen in gebieden waarin ze al enige mate van competentie hebben. Dit kan de effectiviteit van het leerproces in de klas verbeteren.
0 reacties