Terugblik 2024 (1): psychologische processen in persoonlijke progressie

door | jan 1, 2025 | mindset, Progressiegericht werken, zelfdeterminatietheorie | 0 Reacties

Terugblik 2024 (1): psychologische processen in persoonlijke progressie

In drie posts kijk ik terug op wat ik in 2024 heb geschreven op deze site. De eerste terugblik post gaat over artikelen die gingen over psychologische processen in persoonlijke progressie. Hier volgt een reflectie op de belangrijkste onderwerpen die binnen dit thema aan de orde kwamen.

Het Cyclisch model voor betekenisvolle progressie

Een van de thema’s dit jaar was de onderlinge versterking tussen verschillende psychologische processen. Het cyclisch model voor betekenisvolle progressie visualiseert hoe een groeimindset (het geloof dat we onze capaciteiten kunnen ontwikkelen) en autonome motivatie (energie die voortkomt uit wat we zelf belangrijk en interessant vinden) elkaar in een doorlopende cyclus versterken. Deze wisselwerking leidt tot duurzame inspanning en betekenisvolle progressie. Het model laat zien hoe progressiemonitoring hierbij een cruciale rol speelt – door het zichtbaar maken van progressie wordt de cyclus verder versterkt.

In een ander artikel van dit jaar, Groeimindset: minder cognitieve fusie en negatieve informatiebias, schreef ik over een nieuwe dimensie van groeimindset. Het onderzoek van Muradoglu et al. (2024) liet zien dat mensen met een groeimindset minder geneigd zijn om vast te zitten in negatieve gedachtepatronen en beter in staat zijn om constructief met uitdagingen om te gaan.

De kracht van autonomie

Een tweede thema was de rol van autonomie in persoonlijke ontwikkeling. Het concept behoeftecrafting, zoals beschreven in het artikel Behoeftecrafting in werk: een nieuw model voor motivatie en welzijn, biedt een uitgebreid kader dat proactief werkgedrag integreert met inzichten uit de zelfdeterminatietheorie (ZDT). Dit model toont hoe werknemers cognitieve en gedragsmatige aanpassingen kunnen maken om hun werkervaringen beter af te stemmen op hun psychologische basisbehoeften aan autonomie, competentie en verbondenheid.

Cognitieve behoeftecrafting omvat mentale herstructureringen, zoals het herdefiniëren van taken om meer autonomie te ervaren. Gedragsmatige behoeftecrafting richt zich op concrete acties, zoals het verbeteren van werkrelaties of het zoeken naar nieuwe uitdagingen. Het model benadrukt bovendien een wederkerige feedback-loop: succesvolle crafting versterkt motivatie en welzijn, wat werknemers aanmoedigt om verdere aanpassingen door te voeren.

Het artikel Het samenspel tussen groeimindset en autonome motivatie laat zien hoe autonomie en groeimindset elkaar wederzijds versterken. Onderzoek toont aan dat een autonome motivatie bijdraagt aan de ontwikkeling van een groeimindset, terwijl een groeimindset op haar beurt autonome motivatie bevordert. Bijvoorbeeld, in een studie onder Litouwse leerlingen bleek autonomie-ondersteuning door leraren sterk samen te hangen met verbeterde leerstrategieën, waarbij de groeimindset van leerlingen een mediërende rol speelde. Deze synergie creëert duurzame inspanning en ondersteunt zowel persoonlijke als professionele groei.

Door behoeftecrafting en de dynamiek tussen groeimindset en autonome motivatie samen te brengen, ontstaat een krachtige benadering voor persoonlijke ontwikkeling. Dit biedt niet alleen praktische strategieën voor werknemers, maar onderstreept ook de rol van autonomie-ondersteuning in bredere leer- en werkcontexten.

Loslaten van controlerende benaderingen

Een derde thema was de verschuiving van controlerende benaderingen naar methoden die autonomie ondersteunen. Het artikel Straffen is een schijnoplossing: dit is wat je beter kunt doen beschrijft de schadelijke effecten van straffen. Het verlaagt niet alleen de intrinsieke motivatie door negatieve emoties zoals angst en boosheid op te roepen, maar belemmert ook de geïnternaliseerde motivatie doordat leerlingen gedrag slechts vertonen om straf te vermijden. Daarnaast schaadt straffen de verbondenheid tussen docent en leerling, wat leidt tot minder vertrouwen en motivatie.

Straffen leidt niet tot blijvende gedragsverandering; zodra de dreiging van straf wegvalt, vallen leerlingen vaak terug in het ongewenste gedrag of vertonen ze het stiekem. Bovendien kan straffen een vicieuze cirkel veroorzaken waarin frustratie en onmacht leiden tot meer ongewenst gedrag, wat escalatie en intensievere straffen uitlokt.

Als alternatief benadrukt het artikel de logische consequentieaanpak. Hierbij zijn consequenties logisch verbonden aan het gedrag en gericht op het herstellen van vertrouwen en het bevorderen van verantwoordelijkheid. Deze aanpak ondersteunt de autonomie van leerlingen en creëert een positief leerklimaat waarin gedragsverandering op lange termijn mogelijk is.

Praktische implicaties en toepassingen

De besproken artikelen bieden niet alleen theoretische inzichten, maar ook praktische handvatten voor verschillende doelgroepen:

  1. Voor individuen: Het cultiveren van een groeimindset en het toepassen van behoeftecrafting biedt concrete strategieën om persoonlijke ontwikkeling te bevorderen. Dit kan variëren van het herstructureren van dagelijkse taken tot het bewust versterken van sociale verbindingen en persoonlijke competenties.
  2. Voor begeleiders en leidinggevenden: De nadruk op autonomie-ondersteuning en logische consequenties biedt praktische richtlijnen voor het creëren van een motiverende omgeving. Begeleiders kunnen deze aanpak gebruiken om vertrouwen en verantwoordelijkheid bij leerlingen of medewerkers te versterken, terwijl zij negatieve effecten van controlerende benaderingen vermijden.
  3. Voor organisaties: Het model van behoeftecrafting benadrukt het belang van werkomgevingen waarin werknemers hun taken en rollen kunnen aanpassen aan hun psychologische behoeften. Dit draagt niet alleen bij aan welzijn en motivatie, maar kan ook leiden tot hogere betrokkenheid en betere prestaties op de lange termijn.

Door deze inzichten toe te passen, kunnen individuen en organisaties een omgeving creëren waarin groei, motivatie en duurzame gedragsverandering centraal staan.

Conclusie

Deze artikelen van 2024 laten een patroon zien: duurzame persoonlijke ontwikkeling en motivatie zijn het resultaat van een geïntegreerde aanpak waarin psychologische processen elkaar versterken. Of het nu gaat om het zichtbaar maken van progressie, het ondersteunen van autonomie of het vervangen van straffen door logische consequenties, de rode draad is het creëren van omstandigheden waarin mensen sturing en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen groei en welzijn.

Deze inzichten bieden een fundament voor iedereen die zich richt op persoonlijke ontwikkeling, onderwijs, coaching of leiderschap. Door de focus te leggen op de dynamiek tussen autonomie, verbondenheid en een groeimindset, wordt niet alleen gedragsverandering mogelijk gemaakt, maar ook een langdurige positieve impact op motivatie en prestaties.

► De volgende terugblik gaat in op inzichten over leiderschap en organisatie.

 

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (2)
  • Bruikbaar (2)

0 reacties

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

 

Voeg je bij 533 andere abonnees
 

► UPDATES & REACTIES

  1. Coert Visser
  2. Coert Visser
  3. Coert Visser
  4. Indien ge¨interesseerd in zelfsturende teams kijk dan op de site van 'Corporate Rebels' uit Amsterdam. Zij hebben zich globaal al…

  5. Coert Visser
  6. Coert Visser
  7. Coert Visser
  8. Coert Visser