Behoefte aan cognitie bij jongeren: ontwikkeling en stimulering

Behoefte aan cognitie bij jongeren: ontwikkeling en stimulering

In onze complexer wordende samenleving speelt de behoefte aan cognitie (Need for Cognition, NFC) een belangrijke rol. NFC is de neiging van mensen om graag na te denken, cognitieve inspanningen te leveren en plezier te halen uit uitdagende denkprocessen. Een nieuw artikel van Aerts et al. (2024) gaat hierover. In deze publicatie verkennen de auteurs hoe NFC zich ontwikkelt tijdens de kindertijd en adolescentie, en welke factoren deze ontwikkeling beïnvloeden. In dit artikel bespreek ik de inzichten en tips uit hun onderzoek. Lees verder »

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (1)
  • Bruikbaar (0)

Een groeimindset over de wereld doorbreekt de illusie van machteloosheid

Een groeimindset over de wereld doorbreekt de illusie van machteloosheid

Veel mensen voelen zich machteloos tegenover grote problemen zoals klimaatverandering. Dit gevoel van machteloosheid kan hen ervan weerhouden actie te ondernemen, omdat ze denken dat hun individuele inspanningen weinig verschil maken. Recent onderzoek van Jankowski, Mlynski en Job (2024) biedt nieuwe inzichten. Het gaat over hoe onze overtuigingen over de veranderbaarheid van de wereld—een ‘groeimindset over de wereld‘—een cruciale rol spelen in het doorbreken van de illusie van machteloosheid.
Lees verder »

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (0)
  • Bruikbaar (0)

Waarom een universele definitie van intelligentie onmogelijk is

Waarom een universele definitie van intelligentie onmogelijk is

Robert J. Sternberg, een invloedrijk psycholoog en psychometricus bekend om zijn uitgebreide werk op het gebied van intelligentie, heeft een artikel gepubliceerd: What is intelligence, really? The futile search for a Holy Grail (2024). Sternberg, hoogleraar Human Development aan Cornell University, heroverweegt in dit stuk de aard van intelligentie en bekritiseert de voortdurende zoektocht naar een allesomvattende definitie van intelligentie. Lees verder »

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (1)
  • Bruikbaar (0)

Het cyclisch model voor betekenisvolle progressie

Het cyclisch model voor betekenisvolle progressie

De progressiegerichte aanpak omvat een reeks principes en technieken die individuen en teams ondersteunen om zowel bereikte als gewenste progressie zichtbaar te maken en inzicht te verkrijgen in de te nemen vervolgstappen. Het fundament van deze aanpak ligt in de wetenschappelijke psychologie, zoals de zelfdeterminatietheorie en de mindsettheorie. Dit artikel beschrijft een model dat de belangrijkste elementen van progressiegericht werken in hun samenhang toont: het cyclisch model voor betekenisvolle progressie. Lees verder »

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (1)
  • Bruikbaar (0)

Het dynamische zelf: groei, authenticiteit, empathie en zelfcoaching

Het dynamische zelf: groei, authenticiteit, empathie en zelfcoaching

“Ik moet mezelf beheersen.” Deze eenvoudige uitspraak roept een diepe vraag op: wie is het ‘ik’ dat moet beheersen, en wat is ‘mezelf’ dat beheerst moet worden? Hoe kan iemand tegelijkertijd één en hetzelfde zijn, maar toch uit verschillende delen lijken te bestaan? Deze verwarring komt niet alleen in taal naar voren, maar ook in ons denken over het zelf. Denk aan termen zoals ‘zelfcoaching’ of ‘zelfcompassie’. Wie coacht wie? Wie toont compassie en aan wie? Dit roept de vraag op: wat is het ware zelf? In dit artikel bekijken we drie belangrijke theorieën die ons helpen het zelf beter te begrijpen: de mindsettheorie, de zelfdeterminatietheorie (ZDT), en Douglas Hofstadter’s idee van het zelf als een ‘strange loop’. Lees verder »

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (1)
  • Bruikbaar (1)

Mindset van docenten: overtuigingen, gedrag en studentpercepties

Mindset van docenten: overtuigingen, gedrag en studentpercepties

Recente ontwikkelingen in het onderzoek naar mindset benadrukken het belang van de mindset van docenten in het vormgeven van de cultuur binnen het klaslokaal. Het begrijpen van hoe deze docent-mindsets en -gedragingen leerlingen/studenten beïnvloeden, is nuttig voor het bevorderen van positieve onderwijsresultaten. Een nieuw onderzoek van Muenks et al. (2024) helpt daarbij.
Lees verder »

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (0)
  • Bruikbaar (0)

Generatiestereotypen ontkracht: leeftijd en periode zijn de echt relevante factoren

Generatiestereotypen ontkracht: leeftijd en periode zijn de echte factoren

“Gen Z heeft geen werkethiek”, “Boomers begrijpen niets van technologie”, “Millennials zijn lui en verwend.” We horen ze vaak: dit soort generatiestereotypen. Deze stereotypen worden gebruikt om verschillen in werkhouding, levensstijl of waarden te verklaren. Maar hoe waar zijn deze uitspraken eigenlijk? Is er echt zo’n groot verschil tussen generaties, of missen we het werkelijke punt? In dit artikel bespreek ik, aan de hand van onderzoek van socioloog Martin Schröder, waarom het onderscheid tussen generaties weinig zinvol is. Lees verder »

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (2)
  • Bruikbaar (0)

20 jaar CPW 7-stappenaanpak: krachtige tool voor progressiegericht helpen

20 jaar geleden formuleerden wij de eerste versie van de 7-stappenaanpak. Door de jaren heen hebben wij de aanpak stap voor stap verfijnd op basis van nieuwe inzichten en ervaringen. In de loop van de tijd hebben wij talloze mensen getraind in het gebruik van de aanpak. De aanpak is inmiddels dan ook zeer bekend, vooral onder coaches. Voor wie hem nog niet kent leg ik hem hieronder nog eens kort uit met enkele aanvullende suggesties voor het gebruik.

Lees verder »

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (2)
  • Bruikbaar (1)

 

Voeg je bij 528 andere abonnees
 

► UPDATES & REACTIES

  1. Coert Visser
  2. Coert Visser
  3. Coert Visser
  4. Eigenlijk past Trump precies dezelfde tactieken toe als Hitler. Van die laatste weten we tot wat dat geleid heeft. (en…

  5. Coert Visser

    Open link ► Dit artikel van Landry et al. (2024) laat zien dat vegetarische en veganistische eetpatronen kunnen helpen om…

  6. Coert Visser
  7. Coert Visser
  8. Coert Visser
  9. Coert Visser
  10. Coert Visser

Archieven