Mindset van docenten: overtuigingen, gedrag en studentpercepties

door | sep 27, 2024 | mindset | 0 Reacties

Mindset van docenten: overtuigingen, gedrag en studentpercepties

Recente ontwikkelingen in het onderzoek naar mindset benadrukken het belang van de mindset van docenten in het vormgeven van de cultuur binnen het klaslokaal. Het begrijpen van hoe deze docent-mindsets en -gedragingen leerlingen/studenten beïnvloeden, is nuttig voor het bevorderen van positieve onderwijsresultaten. Een nieuw onderzoek van Muenks et al. (2024) helpt daarbij.

Het onderzoek

De afgelopen dertig jaar richtte onderzoek naar mindsets—hoe mensen denken over de veranderlijkheid van eigenschappen zoals intelligentie—zich voornamelijk op studenten. Studenten met een groeimindset geloven dat hun capaciteiten zich kunnen ontwikkelen door inspanning en leren, wat leidt tot betere psychologische en academische resultaten.

Recent is de focus verschoven naar het begrijpen van mindset als een dynamisch systeem in het klaslokaal, waar de overtuigingen en gedragingen van docenten invloed hebben op de percepties van studenten. Muenks et al. (2024) onderzoeken hoe de overtuigingen en gedragingen van docenten door hun studenten worden waargenomen.

Ze bestudeerden 44 STEM-docenten en 765 studenten aan een grote universiteit. Beide groepen vulden enquêtes in over de mindset-overtuigingen en lesgedragingen van docenten. Docenten rapporteerden hun eigen overtuigingen en gedragingen; studenten gaven hun percepties van hun docenten aan.

Resultaten

De analyses onthulden verschillende belangrijke inzichten

  1. Studenten zien bepaald gedrag van docenten als teken van een groeimindset. Als docenten dingen doen zoals vaak feedback geven en veel oefenkansen bieden, denken studenten dat deze docenten geloven in groei en ontwikkeling (een groeimindset).
  2. Wat docenten geloven en hoe ze zich gedragen, komt niet altijd overeen. Docenten die zeggen dat ze een groeimindset hebben, gedragen zich niet altijd op een manier die daarmee overeenkomt volgens hun eigen rapportage. Er is geen sterke verbinding tussen hun overtuigingen en hun gedrag vanuit hun eigen perspectief.
  3. Docenten en studenten verschillen van mening over het gedrag van de docent. Hoewel docenten en studenten het enigszins eens zijn over wat de docenten geloven (hun mindset-overtuigingen), zijn ze het niet eens over hoe de docenten zich in de klas gedragen. Studenten zien het gedrag van docenten anders dan docenten het zelf zien.
  4. Studenten baseren hun mening over de mindset van docenten vooral op wat ze in de klas zien. De manier waarop studenten het gedrag van hun docenten waarnemen, bepaalt sterk hoe zij denken over de mindset-overtuigingen van hun docenten. Dit heeft meer invloed dan wat docenten zelf zeggen over hun eigen overtuigingen en gedrag.

Reflectie

Deze bevindingen laten zien dat er misverstanden kunnen zijn in de klas. Docenten kunnen per ongeluk gemengde boodschappen over hun mindset-overtuigingen uitzenden door hun gedrag, wat leidt tot misverstanden bij studenten. Om een cultuur van groeimindset te bevorderen, is het belangrijk dat docenten gedrag vertonen dat studenten als ondersteunend voor groei zien, en dat ze duidelijk de bedoelingen achter deze praktijken uitleggen. Interventies zouden zich moeten richten op:

  • Docenten informeren over het belang van een groeimindset
  • Docenten informeren over gedrag dat een groeimindset aan studenten laat zien.
  • Het aanmoedigen van consistent gebruik van groeigerichte lesmethoden.

Conclusie

Het begrijpen van de kloof tussen de intenties van docenten en de percepties van studenten is belangrijk voor effectief onderwijs. Door overtuigingen af te stemmen op gedragingen en duidelijke communicatie te waarborgen, kunnen docenten een klasomgeving creëren die groei, motivatie en verbeterde onderwijsresultaten ondersteunt.

 

Lees ook:

 

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (0)
  • Bruikbaar (0)

0 reacties

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

 

Voeg je bij 525 andere abonnees
 

► UPDATES & REACTIES

  1. Coert Visser
  2. Coert Visser
  3. Coert Visser
  4. Coert Visser
  5. Coert Visser
  6. Coert Visser
  7. Coert Visser
  8. Coert Visser
  9. Coert Visser

    Open link ► Dit artikel van Zhao et al. (2024) laat zien dat een hogere inname van plantaardige vetten, vooral…