De geestelijke gezondheid van jongeren staat steeds meer onder druk, mede door de gevolgen van de COVID-19 pandemie. Onderzoekers zijn daarom op zoek naar effectieve manieren om adolescenten te ondersteunen bij het omgaan met deze uitdagingen. Een recente studie van Lipsey et al. (2024) onderzocht de effectiviteit van een korte online groeimindsetinterventie gericht op middelbare scholieren. Deze benadering zou niet alleen kunnen helpen bij het verminderen van depressieve symptomen, maar ook bij het versterken van de mentale weerbaarheid van jongeren.
Achtergrond van het onderzoek
De toenemende mentale gezondheidsproblemen, zoals depressie, onder adolescenten vormden een belangrijke aanleiding voor dit onderzoek. Een groeimindset, waarbij mensen geloven dat persoonlijkheid en emoties kunnen ontwikkelen, is eerder succesvol toegepast om schoolprestaties en motivatie te verbeteren. De onderzoekers wilden onderzoeken of deze aanpak ook effectief kon zijn in het verbeteren van de mentale gezondheid van jongeren, vooral in de nasleep van de COVID-19 pandemie.
Het onderzoek
Voor dit onderzoek ontwikkelden de onderzoekers een interventie genaamd “Healthy Minds“, een online programma van 30-45 minuten. Dit programma was bedoeld om een sterke groeimindset en grotere zelfredzaamheid te stimuleren. Het legde de nadruk op het normaliseren van negatieve emoties en benadrukte dat deze emoties niet definitief zijn, en dat jongeren in staat zijn hun emotionele reacties te verbeteren. De deelnemers werden willekeurig toegewezen aan de “Healthy Minds” interventie of aan een vergelijkbare controle-interventie die zich richtte op seksuele gezondheid.
Aan de studie deden 457 middelbare scholieren mee, afkomstig uit de 9e en 11e klas van vier scholen in een landelijke regio in het zuiden van de Verenigde Staten. De deelnemers werden willekeurig ingedeeld in de “Healthy Minds” interventiegroep of een controlegroep. Voor en na de interventie maten de onderzoekers veranderingen in groeimindsets met betrekking tot persoonlijkheid en emoties, zelfredzaamheid, zelfverwijt, vermijdende coping en depressieve symptomen.
Resultaten
De resultaten van het onderzoek toonden aan dat deelnemers in de “Healthy Minds” interventie, vergeleken met de controlegroep, significant grotere toenames vertoonden in groeimindsets van zowel persoonlijkheid als emoties. Daarnaast rapporteerden zij een afname in zelfverwijt en vermijdend copinggedrag, evenals een verbetering in zelfredzaamheid. Dit suggereert dat de interventie succesvol was in het versterken van mentale weerbaarheid en het verminderen van negatieve psychologische factoren die vaak bijdragen aan depressie.
Implicaties en reflectie
► De bevindingen van deze studie wijzen erop dat korte, online interventies gericht op het bevorderen van een groeimindset veelbelovend kunnen zijn voor het verbeteren van de geestelijke gezondheid van adolescenten.
Vooral de afname in zelfverwijt en vermijdende coping is bemoedigend, omdat deze factoren vaak geassocieerd worden met een verhoogd risico op depressie. De schaalbaarheid en toegankelijkheid van de interventie maken het een potentieel waardevol hulpmiddel voor scholen en andere instellingen voor jeugd. Door adolescenten te helpen een groeimindset te ontwikkelen, kunnen we mogelijk niet alleen hun schoolprestaties verbeteren, maar ook hun algehele welzijn.
Lees meer:
- A Test of the Growth Mindset Compensatory Message in the Context of Youth Mental Health
- Hoe mindsetinterventies de geestelijke gezondheid van adolescenten kunnen verbeteren
- Hoe een statische mindset over persoonlijkheid samenhangt met depressie en psychische nood
- Tegenspoed in de kindertijd: statische mindset, leerproblemen en internaliserende symptomen
- Groeimindset over emoties
- Herstel na depressie: het bestaat!
0 reacties