Gisteren hoorde ik een interessante anecdote over een leerling, Thomas, op een school voor kinderen met leer- of ontwikkelingsproblemen. Deze leerling ontdekte autonome motivatie door de koppeling van wiskunde aan zijn ambitie, met hulp van een betrokken docent.
Het was al enige tijd een probleem dat Thomas niet naar de wiskundeles wilde komen. Hij zei dat hij wiskunde een stom vak vond. Docenten, mentoren en de psycholoog hadden er al met hem over gesproken, maar zonder veel succes.
Mary, de wiskundedocent, had een gesprek met Thomas waarin hij aangaf dat hij zou proberen beter mee te doen met wiskunde. Mary reageerde positief en vroeg wat zijn reden daarvoor was. Thomas vertelde dat zijn vader hem had beloofd dat hij een nieuwe fiets zou krijgen als hij een voldoende voor wiskunde zou halen.
Mary dacht even na en zei toen: ‘Ik vind het fijn dat je beter wilt meedoen met de wiskundeles, maar dat is eigenlijk een reden van buitenaf, hè?’ Thomas knikte. Vervolgens vroeg Mary of het niet fijn zou zijn als hij ook een reden van binnenuit zou hebben, iets dat vanuit hemzelf kwam. Thomas stemde in en zei dat dat inderdaad goed zou zijn.
Mary vroeg toen: ‘Zullen we samen eens kijken of we zo’n reden van binnenuit kunnen vinden?’ Thomas was akkoord en vroeg wat zo’n reden zou kunnen zijn. Mary antwoordde: ‘Ik weet het niet, misschien iets dat te maken heeft met het beroep dat je later wilt uitoefenen?’ Thomas sprong op en zei enthousiast: ‘Ik wil later architect worden!’ Mary vroeg: ‘Architect? Heb je daar wiskunde voor nodig?’ Thomas knikte en zei: ‘Ja, dat denk ik wel.’
Mary glimlachte en zei: ‘Dat zou een goede reden van binnenuit kunnen zijn om aan wiskunde te werken. Zullen we de komende tijd samen op zoek gaan naar nog meer redenen?’ Thomas stemde in.
In deze situatie vond er een verschuiving plaats van gecontroleerde naar autonome motivatie, waarbij de leerling een persoonlijke, betekenisvolle reden vond om zich in te zetten voor wiskunde. Deze vorm van autonome motivatie heet geïnternaliseerde motivatie. Deze verschuiving leidde ertoe dat leerling meer het gevoel kreeg dat hij zelf koos om mee te doen en achter deze keuze kon staan. Dit is een betere, meer duurzame vorm van motivatie.
0 reacties