Procesgerichte feedback
Een vorm van terugkoppeling die de nadruk legt op de strategieën, inspanning en keuzes die iemand maakt tijdens het leerproces, in plaats van op een vaststaand eindresultaat of aangeboren capaciteiten. Deze feedback helpt bij het versterken van motivatie en zelfregulatie, omdat het leerlingen inzicht geeft in hoe zij hun aanpak kunnen verbeteren en welke gedragingen bijdragen aan succes.
Klik hier om meer te lezen over Procesgerichte feedback.
► Verwante begrippen: Formatieve toetsing, Fouten normaliseren, Groeimindset modelleren, Mindsetondersteunend klasseklimaat
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Autonomie-ontwerp, Reframing effect, Diversiteitsideologieën, Interoceptie, Progressiegesprekken
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Dank weer voor het delen en interpreteren van dit artikel. Gezonde competitie daagt uit. In mijn ervaring is het goed…
Hallo Roel, Zeker, daar was het mede op geïnspireerd.
Mooie koppeling met RET te maken lijkt me!
Open link ► Dit artikel van Sinha (2025) laat zien dat een 25-minuten durende online groeimindsetinterventie voor 66 Singaporese leerlingen…
Open link ► Dit artikel van Choręziak en Rzymski (2025) laat zien dat een vegan dieet zorgt voor een duidelijk…
Open link ► Dit artikel van Yoo, Cheon en Reeve (2025) laat zien dat autonomie-ondersteunend lesgeven kan bijdragen aan het…
Open link ► Dit artikel van Szumowska et al. (2025) onderzocht cyclische mechanismen in doelgericht handelen. Longitudinale data (N=390, 3156…
Open link ► Dit artikel van Geluk et al. (2025) laat zien dat effectieve terugkeer naar werk (RTW) na burn-out…
Beste Jacob, Dank voor je reactie. Ik snap je punt over het verschil tussen natuurwetten en morele uitspraken – inderdaad…
‘Maar ik ga niet mee in de bewering dat moraliteit en esthetiek eenvoudigweg in de subjectieve hoek moeten worden geplaatst’.…
Open link ► Dit artikel van O’Keefe et al. (2025) gaat over een korte ‘groeimindset van interesse’ interventie, getest in een gerandomiseerd veldexperiment met…
Open link ► Dit artikel van Sternberg (2025) laat zien dat intelligentie zoals we die in de praktijk gebruiken (prestatie)…